Pytania po szkoleniu 26.03.2025 r. - Rozliczanie projektów z FST/EFRR w ramach FE SL 2021-2027 - działania wdrażane przez Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL Link

  • Odpowiedź:

    Informuję, że koszty pośrednie wykazane w projekcie muszą spełniać zasady kwalifikowalności określone m.in. w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz innych dokumentach programowych. Zgodnie z definicją wskazaną w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (będącego integralną częścią umowy o dofinansowanie) koszty pośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu.

    Katalog zamknięty kosztów pośrednich oraz zasady ich dotyczące wskazany został w rozdziale 8.2 Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027.
    Dla kosztów pośrednich (zaplanowanych we wniosku o dofinansowanie) beneficjent nie przedstawia dowodów księgowych lub równoważnych dokumentów księgowych. W praktyce oznacza to, iż nie będziemy dokumentów tych kontrolować.

    Odpowiedzialność za analizę i ocenę w zakresie spełnienia zasad m.in. niezbędności do realizacji projektu i finansowania zaplanowanych w projekcie kosztów pośrednich ponosi beneficjent, który zobligowany jest do przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów prawa krajowego i unijnego wynikających z aktów prawnych, a także zasad wynikających z dokumentów programowych.

    Należy przy tym pamiętać, że wydatkiem kwalifikowalnym jest wydatek, który jest zgodny z umową o dofinansowanie projektu oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, a także innymi procedurami, do stosowania których beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie.

    Mając na względzie zachowanie obiektywizmu, neutralności jak również bezstronności i prawości informuję, że IZ RPO WSL nie jest uprawniona do wydawania wiążących opinii, a zakres jej zadań został szczegółowo opisany w rozdziale 4 ustawy z 28 kwietnia 2022 o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 ( Dz.U. 2022 poz. 1079). Jednocześnie art. 74 ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej określa, że Instytucja Zarządzająca kontroluje, czy dofinansowane produkty i usługi zostały dostarczone, czy wydatki deklarowane przez beneficjentów spełniają obowiązujące przepisy prawa, wymagania programu operacyjnego oraz warunki wsparcia operacji.

    W/w przepisy powodują, że Instytucja Zarządzająca nie może pełnić funkcji doradczych, opiniujących w zakresie realizacji projektów.
    Odpowiedzialność za analizę i ocenę  w zakresie spełnienia powyższych zasad m.in. niezbędności do realizacji projektu i finansowania zaplanowanych w projekcie kosztów pośrednich ponosi beneficjent, który zobligowany jest do przestrzegania ogólnie obowiązujących przepisów prawa krajowego i unijnego wynikających z aktów prawnych, a także zasad wynikających z dokumentów programowych.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z §8 umowy o dofinansowanie Beneficjent składa za pomocą systemu informatycznego CST2021 do IZ FE SL wnioski o płatność zgodnie z aktualnymi instrukcjami oraz zgodnie z „zasadami realizacji FE SL 2021-2027” w tym zakresie. Beneficjent zobowiązany jest do składania wniosków o płatność z poniesionymi wydatkami raz na 3 miesiące. Pierwszy wniosek o płatność z wydatkami należy złożyć w terminie do 3 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy. Jeśli beneficjent nie poniósł wydatków w terminie 3 miesięcy licząc od dnia podpisania umowy – wówczas składa wniosek z wypełnioną częścią sprawozdawczą dwa razy do roku, w terminie do 30 czerwca oraz do 31 grudnia za pomocą wniosku z wypełniona częścią sprawozdawczą. W przypadku złożenia wniosku o płatność zawierającego wydatki warunek poinformowania o postępie rzeczowym w projekcie jest spełniony.

    W przypadku projektu, w którym umowa o dofinansowanie zawarta została przed okresem rozpoczęcia realizacji projektu, a okres rozpoczęcia realizacji projektu przypada na drugą połowę roku, to informację o postępie rzeczowym należy złożyć pisemnie, gdyż system CST2021 uniemożliwia beneficjentom złożenie wniosku o płatność przed rozpoczęciem realizacji projektu.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Wniosków sprawozdawczych należy nie wykazywać w Harmonogramie składania wniosków o płatność.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL