Pytania po szkoleniu 04.04.2025 r. - Podstawowe zasady realizacji projektów dofinansowanych z FST/EFRR w ramach FE SL 2021-2027 Link

  • Odpowiedź:

    Co do zasady trwałość projektów musi być co do zasady utrzymana przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Poprzez datę płatności końcowej na rzecz beneficjenta należy rozumieć:
    ▪ datę obciążenia rachunku płatniczego instytucji przekazującej środki beneficjentowi – w przypadku, gdy beneficjentowi w ramach rozliczenia wniosku o płatność końcową przekazywane są środki albo
    ▪ datę zatwierdzenia wniosku o płatność końcową - w pozostałych przypadkach.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź:

    Przyczynami przesunięcia terminu realizacji projektu w ramach FE SL 2021-2027 mogą być:
    •    niezależne od beneficjenta czynniki zewnętrzne, tj. sytuacje nadzwyczajne (klęski żywiołowe, wojna, pandemia), niekorzystne warunki atmosferyczne, opóźnienia w uzyskaniu decyzji administracyjnych;
    •    problemy z dostawcami lub wykonawcami (zerwanie umowy, konieczność przeprowadzenia nowego postepowania przetargowego, trudność z dostępnością sprzętu i materiałów);
    •    zmiany w zakresie projektu, np. roboty dodatkowe, konieczność dostosowania projektu do zmieniających się potrzeb;
    •    błędy w dokumentacji, które wymagają korekty czy nieprzewidziane trudności techniczne podczas realizacji.  
    Każdy przypadek jest indywidualnie analizowany przez IZ FE SL.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z paragrafem 2 Umowy o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązuje się realizować projekt zgodnie z umową o dofinansowanie. Wydatkiem kwalifikowalnym jest koszt lub wydatek poniesiony w związku z realizacją projektu, który jest zgodny z umową o dofinansowanie projektu i kwalifikuje się do refundacji lub rozliczenia zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1058, ustawą i przepisami rozporządzeń wydanych do ustawy oraz zgodnie z wytycznymi, do stosowania których beneficjent zobowiązał się w umowie o dofinansowanie.
    Koszty kwalifikowalne to koszty bezpośrednie i pośrednie, a więc muszą spełniać zasady kwalifikowalności wynikające z Wytycznych dot. kwalifikowalności wydatków 2021-2027.
    Koszty pośrednie to koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego przedmiotu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu.
    Koszty pośrednie rozliczymy proporcjonalnie do faktycznie poniesionych, udokumentowanych i zatwierdzonych wydatków bezpośrednich uznanych za kwalifikowalne w poszczególnych wnioskach o płatność, w celu monitorowania zachowania przyjętej stawki ryczałtowej w projekcie przez cały okres realizacji projektu.
    Beneficjent stosując koszty pośrednie w swoim projekcie, nie przedstawia dowodów księgowych lub równoważnych dokumentów księgowych, nie musi prowadzić wyodrębnionej ewidencji w systemach księgowych dla tych wydatków. W praktyce oznacza to, iż IZ FE SL nie będzie tych dokumentów kontrolować.
    Instytucja zarządzająca na etapie realizacji projektu, przy weryfikacji wniosku o płatność zweryfikuje, czy w zestawieniu poniesionych kosztów bezpośrednich załączanym do wniosku beneficjenta o płatność, Beneficjent nie wykazał kosztów pośrednich. Koszty pośrednie rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich są niekwalifikowalne.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź:

    Na postawie protokołu odbioru oraz rozliczenie wskaźnika „Ilość wytworzonej energii elektrycznej ze źródeł OZE”. W celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Raport powinien zawierać zestawienie wyprodukowanej energii na podstawie danych z aplikacji monitorującej poziom produkcji energii lub odczytów z liczników - do raportu należy załączyć dokumentację źródłową.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL