Pytania po szkoleniu 4.03.2025 r. - Kontrola projektów FST/EFRR w ramach FE SL 2021-2027, działania wdrażane przez DFR UMWSL Link
-
Odpowiedź
Podczas przygotowywania wzorów dokumentów, z których będziecie Państwo korzystać przy postępowaniu prowadzonym zgodnie z zasadą konkurencyjności można się posiłkować wzorami dokumentów stosowanymi w zamówieniach udzielanych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.
Ważne, aby formularze oświadczeń i protokołów postępowań zawierały wymagane dla zasady konkurencyjności dane (por. Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027 ).
W sprawach nieuregulowanych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2024 poz. 1061).
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Zamawiający każdorazowo powinien zbadać, czy faktycznie zaistniały przesłanki objęcia danych informacji tajemnicą przedsiębiorstwa.
Zgodnie z art. 18 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, dalej:„ Pzp”) nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (art. 11 ust. 2 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji- Dz.U. z 2022 r. poz. 1233), jeżeli wykonawca, nie później niż wraz z przekazaniem tej informacji, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.
Przy czym Wykonawca nie może zastrzec informacji, o których mowa w art. 222 ust. 5 Pzp.
W konsekwencji, na wykonawcę nałożono obowiązek wykazania zamawiającemu przesłanek zastrzeżenia danych informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa.
Rolą zamawiającego jest natomiast ustalenie czy wykonawca temu obowiązkowi sprostał. Jeżeli nie- dane trzeba odtajnić.
Podobną interpretację warto przyjąć do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa np. w wyjaśnieniach rażąco niskiej ceny w zasadzie konkurencyjności.
Informacje objęte tajemnicą przedsiębiorstwa należy przekazywać do kontroli.
Istnieje możliwość zablokowania takiego pliku hasłem, a hasło należy przekazać kierownikowi danej kontroli.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Zamawiający są zobowiązani do wypełniania obowiązków informacyjnych, jak również do wypełniania obowiązków związanych z realizacją praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych.
W konsekwencji Zamawiający np. w SWZ wprowadza klauzulę informacyjną o przetwarzaniu danych dla uczestników postępowania o udzielenie tego zamówienia publicznego, wykonawców oraz innych osób, których dane osobowe pozyskano w związku z ubieganiem się o udzielenie zamówienia bądź w związku z realizacją zamówienia przez Wykonawcę.
Obowiązek informacyjny określony przepisami Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, dalej RODO spoczywa także na wykonawcach, którzy pozyskują dane osobowe osób trzecich w celu przekazania ich zamawiającym w ofertach.
W celu zapewnienia, że wykonawca wypełnił obowiązki informacyjne wynikające z art. 13 i 14 RODO, oferent zobowiązany jest do złożenia oświadczenia potwierdzającego wypełnienie tego zobowiązania.
Udostępnienie Instytucji Zarządzającej danych pozyskanych w ramach postępowania powinno zostać dokonane zgodnie z przepisami m.in. RODO.
Co do zasady nie ma konieczności anonimizowania imion i nazwisk pracowników zamawiającego czy danych osób uczestniczących w postępowaniu po stronie Wykonawcy.
Te dane są niezbędne do prawidłowej kontroli zamówienia, co wypełnia przesłanki z art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
Jeżeli w ramach kontroli konieczne staje się przekazanie danych wrażliwych, należy takie dane zanonimizować przed udostępnieniem dokumentacji w CST 2021.
Instytucja Zarządzająca zwraca przy tym uwagę, że nie należy przekazywać dokumentów nadmiarowych, które nie są niezbędne do potwierdzenia danego stanu faktycznego, a które zawierają dane wrażliwe.
Szczegółowe informacje w zakresie przetwarzania danych osobowych zawarto pod linkiem: https://funduszeue.slaskie.pl/czytaj/dane_osobowe_FESL
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
W systemie CST rejestruje się (tworzy i przesyła) jedynie zamówienia:
• związane z wydatkami kwalifikowalnymi,
• o wartości szacunkowej przekraczającej 50 000 zł netto.
Natomiast informację o zamówieniach, których wartość nie przekracza kwoty 50 000 zł netto uwzględniają Państwo w zestawieniu zamówień w projekcie dla konkretnego wniosku o płatność. Zestawienie to jest obowiązkowym załącznikiem do wniosku o płatność. Zestawienie należy wypełnić według wzoru, który znajdziecie Państwo na naszej stronie internetowej w sekcji zapoznaj się z dokumentami, w części Zestawienie dokumentów niezbędnych do rozliczenia projektu (Projekty w zakresie Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego). Po wypełnieniu, zestawienie należy zapisać w formacie .pdf, podpisać podpisem elektronicznym lub podpisem zaufanym lub podpisem osobistym oraz dołączyć je do zamówienia w systemie CST2021 i dołączyć w systemie CST do wniosku o płatność.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Tak, jeśli nie wystąpi naruszenie trwałości albo zagrożenie naruszania trwałości oraz jeśli nie wystąpi nieuzasadniona korzyść.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Wprowadzane są zmiany, aby umożliwić Beneficjentowi pobranie harmonogramu z LSI (plik Excel) oraz eksport tego pliku do CST. Do tego czasu proszę nie aktualizować danych w CST. Brak zaktualizowanego harmonogramu w CST nie ma wpływu na ocenę przesłanego wniosku o płatność.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL