Pytania po spotkaniu informacyjnym 20.05.2025 r. - Działanie 9.1. Zwiększenie roli kultury i turystyki w rozwoju subregionalnym – ZIT Link

  • Odpowiedź:

    Podstawy prawne obowiązujące w ramach wszystkich obszarów wsparcia wynikających z programu FESL2021-2027 przedstawione zostały w opisach działań SZOP w częściach Pomoc publiczna – unijna podstawa prawna oraz Pomoc publiczna – krajowa podstawa prawna. Dodatkowo każdorazowo podstawy prawne pomocy publicznej wskazywane są w regulaminie naboru w części dotyczącej Podstaw prawnych.  Dla działania FESL.09.01 Zwiększenie roli kultury i turystyki w rozwoju subregionalnym - ZIT Subregion Północny, nabór nr FESL.09.01-IZ.01-191 najczęściej stosowanymi podstawami prawnymi są:
    Unijne podstawy prawne:
    1.    Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.)

    2.    Rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L z15.12.2023).
    Krajowe podstawy prawne:
    Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 7 sierpnia 2023 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na kulturę i zachowanie dziedzictwa kulturowego w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2023 poz. 1678);
    Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2022 r. poz. 2686),
    Rozporządzenie Ministra funduszy i polityki regionalnej z dnia 24 sierpnia 2023 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę sportową i wielofunkcyjną infrastrukturę rekreacyjną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U. 2023 poz. 1818);
    Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych, propagowanie wodoru odnawialnego i wysokosprawnej kogeneracji w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 (Dz.U. z 2025 poz. 150 t.j.),
    Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 27 stycznia 2025 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje wspierające efektywność energetyczną w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz.U. 2025 poz. 152 t.j.),
    Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 17 kwietnia 2024 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 (Dz. U. z 2024 r. poz. 598).
    Prezentacja została umieszczona na stronie internetowej https://funduszeue.slaskie.pl/ pod informacjami z odbytego spotkania informacyjnego  Działanie 9.1. Zwiększenie roli kultury i turystyki w rozwoju subregionalnym – ZIT oraz zostaje udostępniona uczestnikom, którzy przekazali adres emailowy.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z zapisami aktualnego Harmonogramu naborów w ramach działania 9.1 planowany są konkursy dla ZIT-u Centralnego, Południowego oraz Północnego. Informacje o planowanych naborach są dostępne w Harmonogramie naborów wniosków o dofinansowanie na stronie internetowej https://funduszeue.slaskie.pl/, który podlega kwartalnym aktualizacjom. 

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Analiza popytu jest obligatoryjna w typie 3 i musi być wykazana we wniosku o dofinansowanie, możliwe jest też dołączenie załącznika. Na podstawie przedstawionej analizy oceniane będą kryteria dostępowe oraz specyficzne merytoryczne takie jak: 
    - Potencjał ponadlokalnych i subregionalnych produktów, marek kulturowych i turystycznych.
    - Zapotrzebowanie, koordynacja, niepowielanie, antropopresja  
    - Stopień koordynacji, oceny popytu i zapotrzebowania
    zatem opracowanie powinno zawierać informacje, określające spełnienie powyższych kryteriów, które zostały określone w kryteriach wyboru projektu - załącznik nr 1 do regulaminu oraz załączniku 4a  do instrukcji wypełniania wniosku - kryteria i warunki dostępu. Analizę popytu należy przeprowadzić w skali roku. Nie ma wytycznych co do ilości stron załącznika, niemniej biorąc pod uwagę sprawną ocenę dokument nie powinien być zbyt obszerny.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    W ramach działania 9.1 przeprowadzono już 3 szkolenia, po jednym dla każdego z trwających naborów. W związku z faktem, że pod koniec czerwca planujemy uruchomić nabór dla ZIT Północnego planujemy także zorganizować szkolenie dla wnioskodawców planujących aplikować w ramach tego naboru.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Beneficjentem funduszowym zgodnie z przytoczonymi informacjami będzie Gmina X. Natomiast beneficjentem pomocowym będzie Urząd Gminy i to ten podmiot ma prawo do uzyskania wsparcia na koszty pośrednie.  W sytuacji gdy Gmina nie dysponuje limitem pomocy de minimis nie otrzyma środków na koszty pośrednie. 
    W przypadku projektów partnerskich lub projektów gdzie wskazany zostanie realizator koszty pośrednie otrzymuje lider lub wnioskodawca. 

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL