Pytania dotyczące naboru FESL.02.01-IZ.01-203/25 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej Link

  • Odpowiedź:
    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów dla działania nr FESL.02.01-IZ.01-203/25, konieczne jest spełnienie określonych w nim warunków oraz kryteriów oceny, w tym m.in.:

    - Realizacja inwestycji na terenie gminy o wskaźniku dochodów podatkowych (wskaźnik Gg) niższym od średniej wojewódzkiej – warunek ten nie dotyczy budynków zabytkowych.

    „Warunek nie dotyczy budynków zabytkowych, tj. objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.”

    Formy ochrony zabytków wskazano w art. 7:
    1) wpis do rejestru zabytków;
    1a) wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa;
    2) uznanie za pomnik historii;
    3) utworzenie parku kulturowego;
    4) ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.

    Jednocześnie w art. 22 ust. 5 wskazano, że:
    W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:
    1) zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
    2) inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
    3) inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

    Zatem jeśli Gminna Ewidencja Zabytków obejmuje budynki objęte jedną z form ochrony zabytków, wskazanych w ww. ustawie, to wnioskodawca powinien w opisie wniosku ( pole B.7.1) uzasadnić spełnienie ww. kryteriów.

    - Wymóg osiągnięcia co najmniej 30% poprawy efektywności energetycznej (dla energii pierwotnej) w wyniku głębokiej modernizacji energetycznej – również nie dotyczy budynków zabytkowych. Należy jednak pamiętać, że dla każdego budynku objętego projektem wymagane jest sporządzenie audytu energetycznego, który potwierdzi osiągnięcie wymaganej poprawy efektywności.

    Potwierdzają Państwo, że zespół budynków Szpitala znajduje się w Gminnej Ewidencji Zabytków Miasta xxx. W związku z tym, w celu potwierdzenia spełnienia powyższych warunków, do wniosku aplikacyjnego należy dołączyć:

    - dokument potwierdzającego wpis do GEZ lub inny dokument potwierdzający objęcie budynku ochroną konserwatorską lub decyzję o wpisie do rejestru zabytków.

    Alternatywnie, jeżeli informacje te są dostępne w publicznych rejestrach, dopuszcza się zamieszczenie linku do odpowiedniej strony internetowej wraz ze wskazaniem konkretnej pozycji w rejestrze, umożliwiającej jednoznaczną identyfikację budynku jako zabytku.

    Dodatkowo, w przypadku budynków zabytkowych objętych ochroną konserwatora zabytków, zakres planowanego wsparcia powinien wynikać z audytu energetycznego uzgodnionego z właściwym konserwatorem zabytków.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Proszę o odpowiedź w zakresach określonych w pkt 7 i 8 części 1.5 Regulaminu, tj:
     1) Projekty dotyczące wymiany źródła ciepła muszą być połączone z głęboką i kompleksową modernizacją energetyczną danego budynku- w ramach wniosku zamierzamy przeprowadzić wymianę źródła dla całego budynku oraz termomodernizację dwóch budynków stanowiących część całego kompleksu. Czy w takiej konfiguracji można uznać, że jest to związane z głęboką i kompleksową modernizacją energetyczną budynku?
    2) W przypadku wymiany źródła ciepła należy przestrzegać poniższej hierarchii źródeł, tj.:
    8.1. odnawialne źródła energii, 
    8.2. podłączenie do sieci ciepłowniczej, 
    8.3. inne dopuszczalne źródła ciepła, tj. ogrzewanie elektryczne, gaz ziemny (o ile stanowi hybrydową instalację z OZE); nie jest dopuszczalna wymiana źródła ciepła na źródło zasilane węglem kamiennym, węglem brunatnym, torfem, łupkami bitumicznymi i olejem opałowym i inne źródła opalane paliwami kopalnymi
    .- szpital jest obecnie podłączony do 2 sieci ciepłowniczych: sieci przegrzanej pary wodnej zrzutowej z turbin elektrociepłowni xxx i miejskiej sieci ciepłowniczej  tzw. m.s.c. Sieć parowa – jest podstawowym źródłem ciepła dla szpitala, sieć m.s.c. jest rezerwą. Parociąg zasila szpital w taki sposób, że licznik ciepła znajduje się na terenie elektrociepłowni, a cała nitka parociągu wynoszącego 3 km jest własnością szpitala. Sam parociąg jest nieszczelny i straty w przesyle wynoszą ok.  70 GJ / dzień czyli 25550 GJ rocznie – dlatego od maja do listopada nie korzystamy z tego źródła ciepła – staje się rezerwą. Jego modernizacja nie jest realna i racjonalna do wykonania z racji kosztów inwestycji i efektywności w użytkowaniu - nie wiadomo jak długo jeszcze będzie możliwe korzystanie z tego źródła ciepła (nie ma pewności jak długo spółka będzie w stanie dostarczać szpitalowi ciepło) oraz problemów związanych z własnością (szpital był budowany w latach 70 i 80, a rurociąg przechodzi przez część miasta - pod drogami, przy prywatnych domach), obsługą i utrzymywaniem rurociągu. Drugie źródło ciepła, również z sieci, które szpital planuje pozostawić jako zapasowe (jego moc nie pozwala na odpowiednie docieplenie, w szczególności w okresach niskich temperatur i może być stosowane jedynie dodatkowo). W związku z powyższym, xxx jako podstawowe źródło ciepła planuje instalację hybrydową składającą się z pomp ciepła, fotowoltaiki, kogeneracji lub trigeneracji oraz kotłów gazowych (do pracy w warunkach poniżej -5 st.C ). Taka konfiguracja źródła ciepła pozwoli na optymalne zabezpieczenie szpitala w tym zakresie. Proszę o informację o możliwości złożenia wniosku w powyższym zakresie. Na etapie wniosku szpital przedstawi dowody w zakresie braku racjonalności dalszego korzystania z parociągu pod względem kosztowym oraz technologicznym.

    Odpowiedź:
    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach działania 2.1 „Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej” (nabór nr FESL.02.01-IZ.01-203/25), dedykowanym jednostkom wojewódzkim, wsparciem objęta może zostać głęboka i kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej, w tym również budynków zabytkowych.
    Zgodnie z definicją zawartą w Regulaminie, „głęboka modernizacja energetyczna budynku” oznacza modernizację wynikającą z optymalnego wariantu wskazanego w audycie energetycznym. Oznacza to, że wszystkie planowane w projekcie działania infrastrukturalne muszą bezpośrednio wynikać z przeprowadzonego audytu. W przypadku budynków zabytkowych audyt ten powinien zostać dodatkowo uzgodniony z właściwym konserwatorem zabytków.
    Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że projekt zakłada termomodernizację dwóch budynków wchodzących w skład kompleksu szpitalnego oraz wymianę źródła ciepła na instalację hybrydową, obejmującą pompy ciepła, instalację fotowoltaiczną, kogenerację lub trigenerację oraz kotły gazowe. Tym samym planowane jest zastosowanie odnawialnego źródła energii w postaci pomp ciepła. Mając na uwadze zapisy punktów 7 i 8 Regulaminu oraz przedstawione przez Państwa założenia, można uznać, że spełniają one wskazane wymagania. Odnośnie planowanych do zamontowania kotłów gazowych proszę mieć na uwadze zapisy z punktu 9 Regulaminu, tj.: Brak wsparcia dla indywidualnych kotłów gazowych, za wyjątkiem hybrydowych systemów grzewczych tj. systemów opartych na integralnym połączeniu różnych urządzeń zasilanych OZE i gazem. Integralność polega na współdziałaniu oraz wspólnym i automatycznym sterowaniu różnymi źródłami ciepła, wchodzącymi w skład systemu (np. połączenie kotła gazowego z energią słoneczną termiczną lub pompą ciepła).
    Pragnę również zwrócić uwagę, że jednym z warunków uzyskania wsparcia jest spełnienie kryterium formalnego specyficznego nr 4, tj. poprawa efektywności energetycznej każdego budynku objętego projektem o co najmniej 30% (w odniesieniu do energii pierwotnej). W przypadku projektów obejmujących więcej niż jeden budynek, wymaganie to dotyczy każdego z nich indywidualnie.
    Odpowiadając na pytanie dotyczące możliwości złożenia wniosku w opisanym zakresie, informuję, że każdy wniosek podlega ocenie na podstawie wszystkich kryteriów oraz warunków określonych w dokumentacji aplikacyjnej, w szczególności w Regulaminie wyboru projektów oraz Szczegółowym Opisie Priorytetów (SZOP).

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania 2.1 „Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej”, nabór nr FESL.02.01-IZ.01-203/25 skierowany jest wyłącznie do następujących podmiotów:

    • Województwa Śląskiego,
    • samorządowych jednostek organizacyjnych Województwa Śląskiego,
    • wojewódzkich osób prawnych,
    • spółek z udziałem Województwa Śląskiego

    Zgodnie z pkt 1.3 Regulaminu („Kto może ubiegać się o dofinansowanie – typy wnioskodawcy”), kwalifikowalność wnioskodawcy należy rozpatrywać łącznie z warunkami określonymi w kryteriach wyboru projektów oraz w rozdziale 1.5 („Jakie warunki musisz spełnić”).
    W szczególności należy mieć na uwadze, że:
    „Nabór dotyczy wyłącznie Województwa Śląskiego, jednostek organizacyjnych Województwa Śląskiego, wojewódzkich osób prawnych i spółek z udziałem Województwa Śląskiego, zgodnie z Uchwałą nr 873/77/VII/2025 Zarządu Województwa Śląskiego z dnia 22 kwietnia 2025 r. w sprawie ustalenia wykazu jednostek organizacyjnych Województwa Śląskiego.”
    W związku z powyższym, po analizie wykazu wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych Województwa Śląskiego, uprzejmie informuję, że xxx nie została ujęta w przedmiotowym wykazie, a tym samym nie spełnia warunków uprawniających do ubiegania się o dofinansowanie w ramach wskazanego naboru.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie wyjaśniam, że w ramach kryterium „Zastosowanie standardu ochrony drzew” dodatkowe punkty otrzyma projekt, w którym wnioskodawca w ramach inwestycji zadeklaruje we wniosku o dofinansowanie opracowanie co najmniej inwentaryzacji dendrologicznej, operatu dendrologicznego oraz projektu ochrony zieleni wraz z  ustaleniami z nich wynikającymi, które zostaną uwzględnione w procesie inwestycyjnym. Na dzień złożenia wniosku do oceny i przyznania punktów wystarczy jedynie deklaracja, natomiast po podpisaniu umowy i przystąpieniu do inwestycji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykonania inwentaryzacji dendrologicznej, operatu oraz projektu ochrony zieleni. 
    Dodam, że inwentaryzacja kataloguje zieleń na terenie przyszłej inwestycji, operat dendrologiczny doprecyzowuje dane wynikające z inwentaryzacji, np. poprzez wskazanie do eliminacji okazów chorych, stanowiących zagrożenie etc. i pozostawienie tych, które są w dobrej kondycji. I wreszcie Projekt ochrony zieleni – po sporządzeniu inwentaryzacji oraz operatu następuje dokument, który precyzuje założenia związane z ochroną konkretnych okazów (ustalonych wcześniej poprzez sporządzenie inwentaryzacji i później operatu…). Dokument ten określa dokładnie w jaki sposób mają być prowadzone prace, by ochronić okazy, wskazane w operacie. Tak więc standard ochrony drzew to trójstopniowe działania, gdzie następny dokument wynika z poprzedniego.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:

    W odpowiedzi na przesłane zapytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, Rozdział 1.5, pkt 13, wymagane jest wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej oraz zapewnienie odpowiedniej ochrony ptaków i nietoperzy. Ponadto, w polu B.7.1 wniosku o dofinansowanie należy szczegółowo opisać sposób zapewnienia tej ochrony, zgodnie z zaleceniami zawartymi w ww. ekspertyzie.
    W przesłanym zapytaniu wskazano ekspertyzę przyrodniczą dotyczącą obecności zwierząt w stropodachach budynków objętych projektem. 

    Niemniej jednak, w celu właściwego przygotowania ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, konieczne jest przeprowadzenie przeglądu terenu oraz obiektów przez eksperta, celem identyfikacji gatunków ptaków i nietoperzy oraz ich siedlisk. Ekspertyza powinna zostać sporządzona przez wykwalifikowanego ornitologa lub chiropterologa posiadającego odpowiednie uprawnienia do wykonywania oceny przyrodniczej.

    W dokumentacji naboru FESL.02.01-IZ.01-203/25 – „2.1 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej” nie określono terminu ważności przedmiotowych ekspertyz. W związku z tym, jeżeli przedstawiona ekspertyza zawiera wszystkie informacje niezbędne do spełnienia warunku dostępu, tj. wykonania ekspertyzy ornitologicznej i/lub chiropterologicznej oraz zapewnienia odpowiedniej ochrony ptaków i nietoperzy, nie ma konieczności jej ponownego sporządzania.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie uprzejmie informuję, że warunki naboru w ramach konkursu FESL.02.01-IZ.01-203/25 zostały szczegółowo określone w Regulaminie wyboru projektów, w tym m.in.:
    •    zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
    •    Brak wsparcia dla projektów z zakresu głębokiej modernizacji energetycznej zwiększających efektywność energetyczną (obliczaną dla energii pierwotnej) poniżej 30% liczonej dla każdego budynku w ramach projektu (warunek nie dotyczy budynków zabytkowych).
    •    Projekty dotyczące wymiany źródła ciepła muszą  być połączone z głęboką i kompleksową modernizacją energetyczną danego budynku.

    Odnosząc się do pytania, uprzejmie wyjaśniam, że termomodernizacja nie stanowi obligatoryjnego elementu projektu. Niemniej jednak, mając na uwadze powyższe wymagania, zakres planowanych prac musi wynikać z optymalnego wariantu wskazanego w audycie energetycznym, a osiągnięta efektywność energetyczna (dla energii pierwotnej) nie może być niższa niż 30%, chyba że projekt dotyczy budynku zabytkowego.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na przesłane zapytanie uprzejmie informuję, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, Rozdział 1.5, pkt 13, wymagane jest wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej oraz zapewnienie odpowiedniej ochrony ptaków i nietoperzy. Ponadto, w polu B.7.1 wniosku o dofinansowanie należy szczegółowo opisać sposób zapewnienia tej ochrony, zgodnie z zaleceniami zawartymi w ww. ekspertyzie. Ekspertyza ornitologiczna i chiropterologiczna jest niezbędnym załącznikiem, który należy dołączyć  do wniosku o dofinansowanie projektu. 
    W celu właściwego przygotowania ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej, konieczne jest przeprowadzenie przeglądu terenu oraz obiektów przez eksperta, celem identyfikacji gatunków ptaków i nietoperzy oraz ich siedlisk. Ekspertyza powinna zostać sporządzona przez wykwalifikowanego ornitologa lub chiropterologa posiadającego odpowiednie uprawnienia do wykonywania oceny przyrodniczej i zawierać wszystkie informacje niezbędne do spełnienia warunku dostępu, tj. wykonania ekspertyzy ornitologicznej i/lub chiropterologicznej oraz zapewnienia odpowiedniej ochrony ptaków i nietoperzy.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie uprzejmie informuję, że warunki naboru w ramach konkursu FESL.02.01-IZ.01-203/25 zostały szczegółowo określone w Regulaminie wyboru projektów, w tym m.in.:
    •    zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
    •    w przypadku budynków zabytkowych (objętych ochroną konserwatora zabytków), zakres wsparcia powinien wynikać z audytu energetycznego uzgodnionego z właściwym konserwatorem zabytków
     Ponadto w przypadku budynków zabytkowych konieczne jest dołączenie do wniosku decyzji o wpisie budynku do rejestru zabytków lub innego dokumentu potwierdzającego, że budynek jest objęty ochroną konserwatora zabytków. Jeżeli ww. informacje dotyczące budynku zabytkowego można odnaleźć w publicznie dostępnych rejestrach można zamiast dokumentu zamieścić link odsyłający do strony rejestru oraz wskazać konkretną pozycję w rejestrze, pozwalającą zidentyfikować budynek jako zabytek.
     Odnosząc się do pytania czy przegrody poddane termomodernizacji muszą spełniać WT2021 po ociepleniu, wyjaśniam, że zwolnienie budynków zabytkowych z obowiązku pełnego stosowania Warunków Technicznych WT2021 powinno wynikać z konkretnych zapisów Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U.2022.1225 t.j.) lub innych przepisów właściwych dla konkretnego budynku. Ostateczny zakres możliwej termomodernizacji powinien zostać ustalony przez audytora, uwzględniającego opinię konserwatora zabytków.
     Pomocne przy sporządzeniu audytu energetycznego dla przedmiotowego budynku mogą być opracowania w tym zakresie, np. „Wytyczne Generalnego Konserwatora Zabytków dotyczące ochrony wartości dziedzictwa kulturowego w procesie poprawy charakterystyki energetycznej budowli zabytkowych”.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie wyjaśniam, że w ramach kryterium „Zastosowanie standardu ochrony drzew” dodatkowe punkty otrzyma projekt, w którym wnioskodawca w ramach inwestycji zadeklaruje we wniosku o dofinansowanie opracowanie co najmniej inwentaryzacji dendrologicznej, operatu dendrologicznego oraz projektu ochrony zieleni wraz z  ustaleniami z nich wynikającymi, które zostaną uwzględnione w procesie inwestycyjnym. Na dzień złożenia wniosku do oceny i przyznania punktów wystarczy jedynie deklaracja, natomiast po podpisaniu umowy i przystąpieniu do inwestycji Wnioskodawca będzie zobowiązany do wykonania inwentaryzacji dendrologicznej, operatu oraz projektu ochrony zieleni. 
    Dodam, że inwentaryzacja kataloguje zieleń na terenie przyszłej inwestycji, operat dendrologiczny doprecyzowuje dane wynikające z inwentaryzacji, np. poprzez wskazanie do eliminacji okazów chorych, stanowiących zagrożenie etc. i pozostawienie tych, które są w dobrej kondycji. I wreszcie Projekt ochrony zieleni – po sporządzeniu inwentaryzacji oraz operatu następuje dokument, który precyzuje założenia związane z ochroną konkretnych okazów (ustalonych wcześniej poprzez sporządzenie inwentaryzacji i później operatu…). Dokument ten określa dokładnie w jaki sposób mają być prowadzone prace, by ochronić okazy, wskazane w operacie. Tak więc standard ochrony drzew to trójstopniowe działania, gdzie następny dokument wynika z poprzedniego.
    Jeżeli projekt nie zakłada w swoim zakresie ingerencji w teren zielony, to punkty w tym kryterium nie zostaną przyznane. 
    W odniesieniu do pytania dot. kryterium  "Kompleksowość projektu"- premiowane będą projekty które oprócz termomodernizacji, będą realizowały w ramach kosztów kwalifikowanych działania związane z wykorzystaniem instalacji OZE. 
    W przypadku, jeśli z zakresie projektu realizowany będzie np. montaż instalacji PV wraz z systemem zarządzania energią, to ramach kryterium mogą zostać przyznane dodatkowe punkty za:  
    1 pkt – termomodernizacja wraz z wykorzystaniem OZE (również jako źródło ciepła),  
    1 pkt - termomodernizacja wraz z systemem zarządzania energią  
    W treści wniosku o dofinansowanie należy przedstawić szczegółowe informacje dotyczące podstawowych założeń oraz parametrów technicznych planowanego systemu zarządzania. Opis powinien uwzględniać kluczowe aspekty jego funkcjonowania, w tym przewidywane efekty wdrożenia, ze szczególnym uwzględnieniem korzyści w postaci zaoszczędzonej energii. Przedstawione informacje we wniosku będą stanowiły podstawę do oceny projektu przez eksperta na etapie oceny merytorycznej.
    Analogicznie należy postąpić, (opisać we wniosku) w przypadku realizacji projektu termomodernizacyjnego wraz z  wymianą oświetlenia na energooszczędne czy też zastosowania magazynu energii.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na przesłane zapytanie, uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla projektów infrastrukturalnych wymagane jest posiadanie dokumentacji technicznej, projektu budowlanego albo Programu Funkcjonalno-użytkowego. 
    Jak wskazano w instrukcji wypełniania wniosku „Inwestycję będziesz realizował w oparciu o dokumentację techniczną - w zależności od specyfiki Twojego projektu dysponować możesz m.in. projektem budowlanym, dokumentacją techniczną lub programem funkcjonalno - użytkowym (jeżeli będziesz realizował inwestycję w formule „zaprojektuj i wybuduj”).
    W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązany jest do posiadania dokumentacji technicznej na moment aplikowania, jednak nie jest konieczne jej dołączenia do wniosku o dofinansowanie. Wnioskodawca powinien posiadać dokumentację techniczną dostosowaną do specyfiki projektu.  
    W przypadku realizacji projektu  infrastrukturalnego, który wymaga pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robót budowlanych konieczne jest wskazanie tej informacji w polu D.3 wniosku o dofinansowanie.  Ponadto w opisie pola należy wymienić dokumenty, które wnioskodawca posiada na moment aplikowania oraz te, które dopiero uzyska. Ważne aby w opisie przedstawić informacje dotyczące etapu przygotowania projektu jako całości lub w rozbiciu na zadania, gdy te wymagają różnych dokumentów warunkujących realizację inwestycji.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź:
    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, Rozdział 1.5, pkt 10: Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie (…).
    Przedmiotowy warunek jest warunkiem obligatoryjnym dla wszystkich projektów, również tych, które swoim zakresem obejmują budynki zabytkowe.
     Ponadto przy szacowaniu oraz rozliczaniu wskaźników produktu i rezultatu adekwatnych do zakresu projektu należy posiłkować się danymi wynikającymi ze świadectw charakterystyki energetycznej. Szczegółowe informacje dot. wskaźników oraz ich definicje, sposób szacowania i rozliczenia, znajdują się w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów, który stanowi element pakietu aplikacyjnego dla nabór nr FESL.02.01-IZ.01-203/25, działanie 2.1 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej. Link do naboru: https://funduszeue.slaskie.pl/web/guest/nabory/lsi/323 

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

     

  • Odpowiedź:
    Załącznik nr 10d do Regulaminu „Wskaźniki zbiorcze dla kilku audytów (efektywność energetyczna) 2.1, 2.2, 2.3, 2.4” stanowi dokument pomocniczy wykorzystywany na etapie oceny wniosku oraz weryfikacji spójności danych zawartych w dokumentacji aplikacyjnej, w szczególności w przypadku projektów obejmujących kilka budynków. Załącznik ten nie wymaga podpisu ani pieczęci audytora.

    W związku z powyższym informujemy, że mogą Państwo samodzielnie uzupełnić przedmiotowy załącznik na podstawie danych zawartych w kartach audytu. Prosimy jednak o zwrócenie szczególnej uwagi na zachowanie spójności pomiędzy informacjami zawartymi w zestawieniu zbiorczym a danymi przedstawionymi w poszczególnych kartach audytu dla budynków objętych projektem.

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź:
    W odpowiedzi na zapytanie uprzejmie wyjaśniam, że załącznik 10c dotyczy wzoru Karty audytu energetycznego. W zakładce 0.1 Ustalenia ogólne wskazano m.in. podstawowe akty prawne oraz normy, które powinny być stosowane przy wypełnianiu ww. dokumentu. W przypadku, gdy audytor uzna, iż zgodnie z audytem energetycznym w planowanym do realizacji przedsięwzięciu termomodernizacyjnym konieczne jest zastosowanie innych norm niż wskazane w tabeli „B”  należy je wpisać w tabeli „C” wraz z uzasadnieniem konieczności ich zastosowania. Nadmieniam, że dotyczy to informacji wskazanych w załączniku: Karta audytu energetycznego.
    Jeśli natomiast chodzi o dokument jakim jest świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku przed modernizacją energetyczną, to należy je sporządzić zgodnie z aktualnie obowiązującym wzorem, tj. zgodnie z przepisami prawa oraz normami wynikającymi z dedykowanego mu rozporządzenia oraz ew. innych przepisów prawnych w tym zakresie.
    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr  FESL.02.01-IZ.01-203/25, pkt.1.5 warunki wsparcia: (…)  zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. audyt energetyczny należy dołączyć w jednej z dwóch form:
    • audyt energetyczny sporządzony na szablonie (wzór załączony  do Regulaminu lub (w przypadku uzasadnienia wnioskodawcy, że nie może skorzystać z szablonu audytu energetycznego np. z powodu posiadanego już aktualnego audytu lub z powodu niemożliwości modyfikacji szablonu audytu do swojego budynku):
    • aktualny audyt energetyczny sporządzony zgodnie z właściwymi przepisami  wraz z wypełnioną kartą audytu energetycznego (wzór karty załączony do Regulaminu wyboru projektów) oraz świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku przed modernizacją energetyczną.
    Szablon audytu energetycznego oraz wzór karty audytu energetycznego zawierają również opracowany na potrzeby naboru podział na klasy energochłonności budynków.  

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

  • Odpowiedź: 
    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FESL.02.01-IZ.01-203/25 rozdział 1.5 Jakie warunki musisz spełnić pkt. 10 „Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie”.  
    Ponadto zakres wynikający z audytu powinien być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowalnych dla działania 2.1 zawarty w Przewodniku dla Beneficjentów FE SL 2021-2027 ( wersja 10).

    Opracowane przez Pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego