Pytania po spotkaniu informacyjnym 30.09.2025 r. - działanie 2.1 i 2.2 FE SL 2021-2027 Link

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosków oraz „Wytyczne dotyczące realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027” w przypadku obiektów i zasobów modernizowanych[1] (m.in. przebudowa[2], rozbudowa[3]), zastosowanie standardów dostępności jest obowiązkowe - o ile pozwalają na to warunki techniczne i zakres prowadzonej modernizacji[4].
    Zgodnie z przypisem nr 1 i 4 „W przypadku modernizacji dostępność dotyczy tych elementów budynku, które były przedmiotem finansowania z funduszy unijnych”.

    Jeżeli w projekcie planowana jest wymiana stolarki drzwiowej, a zatem będą to elementy budynku/projektu finansowane z funduszy unijnych zgodnie z zasadą przedstawioną powyżej zastosowanie standardów dostępności jest obowiązkowe.
    Zgodnie z instrukcją wypełniania wniosku, we wniosku należy opisać, w jaki sposób zapewniona zostanie dostępność do produktów (usług), stanowiących przedmiot projektu. „Jeśli jakieś działania już zostały podjęte i obiekt jest w danym zakresie dostępny - opisz to” (zob. instrukcja wypełniania wniosku). 
    Zagadnienie, które rozwiązanie należałoby zastosować w projekcie (obowiązek niwelacji schodów/budowy podjazdów/montażu wind) - wymaga dogłębnej analizy przedmiotu projektu, którą przeprowadza wnioskodawca konstruując założenia projektowe.
    Przed podjęciem decyzji o konieczności lub braku konieczności dostosowania pozostałych stref wejścia wnioskodawca powinien ocenić i dokonać analizy czy jedno wejście do budynku szkoły jest wystarczające, zapewnia dostępność i drożność wszystkich ciągów komunikacyjnych, a także całkowicie wypełnia potrzeby wszystkich użytkowników budynku - szkoły i nie ma potrzeby zorganizowania pozostałych wejść w sposób zgodny ze standardami dostępności. Nie wyklucza się sytuacji w których przeprowadzenie dodatkowych prac w uzasadnionych przypadkach nie będzie  konieczne. Niemniej uzasadnienie dla takiej sytuacji przygotowuje podmiot składający projekt, który zna budynek i jego funkcjonalność.
    Równocześnie, mając na względzie fakt, iż przedmiotem projektu jest szkoła, sugerujemy przeanalizować standardy dot. dostępnej szkoły MODEL DOSTĘPNEJ SZKOŁY, a w szczególności rozdział 3 „Obszar dostępności wejścia do budynku”.
    Jednocześnie informuję, że zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów i przedstawionymi w nim zasadami kwalifikowalności wydatków możliwe jest uwzględnienie w ramach projektu wydatków w ramach kategorii: Wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu. 
    1. W przypadku modernizacji dostępność dotyczy tych elementów budynku, które były przedmiotem finansowania z funduszy unijnych.
    2. Przebudowa to wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji.
    3. Rozbudowa to powiększenie, rozszerzenie budowli, obszaru już zabudowanego, dobudowywanie nowych elementów.
    4. W przypadku modernizacji dostępność dotyczy tych elementów budynku, które były przedmiotem finansowania z funduszy unijnych.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Wszystkie informacje wskazane we wniosku o dofinansowanie oraz załącznikach, które stanowią dokumentację aplikacyjną dla konkretnego projektu, powinny być spójne. W przypadku, gdy z uwagi np. na różną metodologię stosowaną przy sporządzaniu poszczególnych dokumentów lub też specyfikę obiektu, zakresu, itp., dane wskazane w różnych dokumentach nie są spójne, do dokumentacji aplikacyjnej należy dołączyć stosowne wyjaśnienie rozbieżności. Poprawność wyliczeń, zwłaszcza w dokumentach składających się na załącznik obowiązkowy jakim jest audyt energetyczny, podlega weryfikacji i ocenie eksperta na etapie oceny merytorycznej.

     

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nr FESL.02.01-IZ.01-203/25 rozdział 1.5 Jakie warunki musisz spełnić pkt. 10 „Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie”.  

    Dodatkowo, zakres działań wynikający z audytu energetycznego powinien być zgodny z katalogiem kosztów kwalifikowalnych dla działania 2.1 określonym w Przewodniku dla Beneficjentów FE SL 2021–2027 (wersja 10).

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL