Pytania po szkoleniu 27.03.25 r. - Kontrola projektów FST/EFRR w ramach FE SL 2021-2027, działania wdrażane przez DFR UMWSL Link
-
Odpowiedź
W przypadku zamówień udzielonych zgodnie z zasadą konkurencyjności opisaną w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 cena może być jedynym kryterium oceny ofert.
Kryteria oceny ofert, oprócz ceny lub kosztu, mogą obejmować:
a) jakość, w tym parametry techniczne, właściwości estetyczne
i funkcjonalne, dostępność, projektowanie dla wszystkich użytkowników, aspekty społeczne, środowiskowe i innowacyjne,
b) organizację, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia, jeżeli mogą mieć znaczący wpływ na jakość wykonania zamówienia,
c) serwis posprzedażny oraz pomoc techniczną, warunki dostawy, takie jak termin dostawy, sposób dostawy oraz czas dostawy lub okres realizacji.
W przypadku zamówień udzielanych na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych kwestia ta uregulowana jest w art. 246 tejże ustawy.
Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, oraz ich związki nie stosują kryterium ceny jako jedynego kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60 %.
Zamawiający publiczni, o których mowa w art. 4 pkt 1 i 2 ustawy Pzp, oraz ich związki mogą zastosować kryterium ceny jako jedyne kryterium oceny ofert albo jako kryterium o wadze przekraczającej 60 %, jeżeli określą w opisie przedmiotu zamówienia wymagania jakościowe odnoszące się do co najmniej głównych elementów składających się na przedmiot zamówienia.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Jeżeli Zamawiający zastosuje poprawie zapisy Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 lub ustawy Prawo zamówień publicznych (w zależności stosowanej procedury), to nie narazi się na ryzyko zarzutu naruszenia przepisów.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Zgodnie z art. 91 ust. 2 Pzp Zamawiający wskazuje w dokumentach zamówienia powody niedokonania podziału zamówienia na części.
„Nawet w przypadku, gdy przedmiot zamówienia jest podzielny, zamawiający nie ma obowiązku podziału zamówienia na części, a wykonawcy nie przysługuje roszczenie o podział zamówienia na części. Decyzja w zakresie podziału, jak też co do sposobu, w jaki zostanie podzielone zamówienie, pozostawiona jest autonomicznej woli zamawiającego, który określa swoje potrzeby, mając na uwadze w szczególności przedmiot zamówienia publicznego (…). Zgodnie z motywem 78 preambuły dyrektywy 2014/24/UE podział zamówienia na części jest jednym z instrumentów mających na celu wsparcie i rozszerzenie udziału małych i średnich przedsiębiorstw w procedurach zamówień publicznych. Państwa członkowskie mogą wprowadzać rozwiązania obowiązkowe dla zamawiających – w przypadku prawa polskiego istnieje jedynie obowiązek uzasadnienia niezastosowania podziału zamówienia na części*”.
Jednocześnie „decyzja w zakresie samego podziału, jak też co do samego sposobu w jaki zostanie podzielone zamówienie, pozostawione jest autonomicznej woli zamawiającego, który określa w tym zakresie swoje potrzeby, mając na uwadze w szczególności przedmiot zamówienia publicznego. Swoboda zamawiającego w decyzji o braku podziału zamówienia na części ograniczona jest jedynie zasadą uczciwej konkurencji. Należy zatem badać, czy w konkretnych okolicznościach decyzja co do podziału zamówienia, w tym co do ilości części nie naruszy konkurencji przez ograniczenie możliwości ubiegania się o nie**”.
* Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, pod redakcją: Włodzimierz Dzierżanowski, Łukasz Jaźwiński, Jarosław Jerzykowski, Marta Kittel, Małgorzata Stachowiak, Wolters Kluwer, Warszawa 2021.
** Prawo Zamówień Publicznych. Komentarz, pod redakcją: Granecki/Granecka 2024, wyd. 2
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Prawidłowy sposób ustalenia wartości szacunkowej zamówienia opisano w art. 28-36 Pzp. Jednocześnie obliczając szacunkową wartość zamówienia należy wziąć pod uwagę konieczność łącznego spełnienia trzech przesłanek (tożsamości):
a) usługi, dostawy oraz roboty budowlane są tożsame rodzajowo lub funkcjonalnie (tożsamość przedmiotowa), przy czym tożsamość rodzajowa dostaw obejmuje dostawy podobne,
b) możliwe jest udzielenie zamówienia w tym samym czasie (tożsamość czasowa),
c) możliwe jest wykonanie zamówienia przez jednego wykonawcę (tożsamość podmiotowa).
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Do procedury wezwań z art. 128 ust. 1 Pzp przyjmuje się zasadę jednokrotności, co oznacza, że zamawiający nie może ponowić wezwania do uzupełnienia dokumentów. Trzeba jednak mieć na uwadze, że dotyczy to tylko sytuacji, w której kolejne wezwanie miałoby dotyczyć takich samych okoliczności jak pierwsze.
Potwierdza to orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej: „Stosowanie tej zasady polega bowiem, jak jednolicie wskazuje się w orzecznictwie i poglądach doktryny, na jednokrotnym wezwaniu w zakresie konkretnego dokumentu, czy nawet konkretnej informacji zawartej w danym dokumencie, nie zaś na jednokrotnym wzywaniu danego wykonawcy w ogóle” (KIO 2804/22).
Jednocześnie, zgodnie z art. 128 ust. 4 Pzp: Zamawiający może żądać od wykonawców wyjaśnień dotyczących treści oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 1, lub złożonych podmiotowych środków dowodowych lub innych dokumentów lub oświadczeń składanych w postępowaniu.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Pytający nie przekazał szczegółowych danych dotyczących stanu faktycznego i informacji, które w opinii Wykonawcy podlegają zastrzeżeniu. Brak też informacji czy dane, które Wykonawca chce zastrzec (w części umowy/ załączniku do umowy) przedstawiał wcześniej w postępowaniu, a jeżeli tak czy w tamtym momencie skutecznie je zastrzegł.
Zgodnie z art. 18 ust. 3 Pzp do skutecznego zastrzeżenia określonych informacji zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa konieczne jest wykazanie, wraz z przekazaniem takich informacji, że zastrzeżone informacje stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Zastrzeżenie jawności informacji ze względu na tajemnicę przedsiębiorstwa stanowi wyjątek od zasady jawności postępowania, w związku z tym przesłanki umożliwiające jego zastosowanie powinny być interpretowane ściśle.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL -
Odpowiedź
Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027 nie precyzują ilości ofert, na podstawie których powinna być ustalona wartość zamówienia. Aby zachować ścieżkę audytu, wszelkie czynności wykonywane przy udzielaniu zamówień muszą być udokumentowane a zgromadzone dokumenty muszą być zarchiwizowane.
Zgodnie z Wytycznymi „podstawą obliczenia szacunkowej wartości zamówienia w ramach projektu jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone z należytą starannością. Szacowanie jest dokumentowane w sposób zapewniający właściwą ścieżkę audytu (np. w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu lub w notatce z szacowania)”. Jest to katalog otwarty dokumentów. Mogą to być (w zależności od przedmiotu zamówienia) oferty potencjalnych wykonawców, cenniki internetowe, kosztorysy, wartości kwotowe z wcześniej udzielonych zamówień (na tożsamy zakres) etc.
Szczegóły dotyczące szacowania wartości zamówienia określono w Sekcji 3.2.2. Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021–2027.
Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL