Pytania dotyczące naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 dla działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii - projekty grantowe i parasolowe Link

  • Odpowiedź

    Powyższe kryterium ma charakter premiujący, co oznacza, że projekty zlokalizowane poza terenem poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym będą mogły ubiegać się o dofinansowanie bez uzyskania dodatkowych punktów. 

    Dodatkowe punkty uzyskają projekty, w których co najmniej jedna lokalizacja projektu albo co najmniej fragment terenu objętego projektem, leży na terenie poprzemysłowym/zdegradowanym/zdewastowanym. 

    W przypadku, gdy nie będą znane dokładne lokalizacje, aby otrzymać punkty za spełnienie kryterium, wnioskodawca powinien w treści wniosku o dofinansowanie udowodnić, że bez względu na lokalizacje inwestycji, kryterium zostanie spełnione przynajmniej dla jednej z nich (np. kryterium jest spełnione, gdy całe terytorium gminy wpisuje się w obszar uprawniający do otrzymania dodatkowych punktów).

  • Odpowiedź

    Moc projektowanej instalacji powinna odpowiadać na realne zapotrzebowanie prosumenta na energię elektryczną, co oznacza, iż wyliczenie zapotrzebowania nie powinno przekroczyć progu konsumpcji rocznej (jeśli nie planuje się udzielania grantów w formie pomocy de minimis).  

    Należy mieć na uwadze, że wytwarzanie energii elektrycznej i wprowadzanie jej do sieci z możliwością bezgotówkowego rozliczania nadwyżek, czy też ich sprzedaży, stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów unijnych, ponieważ stanowi oferowanie towaru (energii) na rynku. 

    Zgodnie jednak z interpretacjami KE w zakresie stosowania pkt 207 Zawiadomienia, dopuszczalne jest uznanie wprowadzania do sieci wyprodukowanej energii elektrycznej za działalność pomocniczą (tj. niegospodarczą na potrzeby stosowania zasad pomocy publicznej), jeżeli: 

    • główna działalność podmiotu ma charakter niegospodarczy (np. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, jednostki administracji publicznej); 

    • energia jest zużywana głównie na potrzeby własne podmiotu, tj. maksymalnie 20% ilości energii wytworzonej w danej instalacji nie jest zużywane przez podmiot na potrzeby własne;

    oraz 

    • rozmiar (zdolność wytwórcza) instalacji nie przekracza realnego zapotrzebowania podmiotu na energię elektryczną. 

    W sytuacji, gdy instalacja prosumenta wytwarza nadwyżkę energii, która jest wprowadzana do sieci, tego rodzaju działalność gospodarcza może zostać uznana jako działalność pomocniczą przy spełnieniu powyższych warunków łącznie. 

    Ważne: Należy pamiętać, że moc projektowanej instalacji musi zostać wyliczona zgodnie z realnym zapotrzebowaniem (nie może być przewymiarowana), gdyż powstaje na użytek prosumenta nieprowadzącego działalności gospodarczej i tylko w celu zaspokojenia jego potrzeb niegospodarczych.

  • Odpowiedź

    Na etapie aplikacyjnym beneficjent nie jest zobligowany do przeprowadzenia naboru mieszkańców. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zaleca się jednak rozeznanie potrzeb na obszarze, który ma być objęty dofinansowaniem. Ponadto należy pamiętać, iż ilość określonych we wniosku o dofinansowanie instalacji musi zostać rozliczona na etapie wniosku o płatność, osiągając tym samym zakładany efekt ekologiczny.

    W przypadku, gdy nabór mieszkańców zostanie przeprowadzony po złożeniu wniosku o dofinansowanie lub po wyborze projektu do dofinansowania, proszę mieć na uwadze, że wskaźniki dot. OZE na potrzeby dokumentacji aplikacyjnej należy oszacować w sposób przybliżony - teoretyczny (jeśli nie są znane faktyczne instalacje: ich liczba, rodzaje oraz moce). Natomiast rozliczenie wskaźników nastąpi w oparciu o szablon, bazujący na danych rzeczywistych.

    Ważne: Wyjątkiem jest wskaźnik dot. emisji gazów cieplarnianych, który należy obliczyć pośrednio, m.in. na podstawie mocy instalacji. 

    Zgodnie z zapisami procedury grantowej, dofinansowanie może być udzielone na przedsięwzięcia, które nie zostały zakończone przed ogłoszeniem przez grantodawcę naboru do projektu grantowego, tzn. grantobiorca nie może zapłacić w całości za przedmiot umowy o powierzenie grantu przed ogłoszeniem naboru przez grantodawcę, w związku z tym wystawienie FV i poniesienie wydatku po dacie podpisania umowy powierzenia grantu, jest prawidłowe. Niemniej jednak to po stronie beneficjenta leży obowiązek dookreślenia ww. warunków w regulaminie naboru i realizacji projektu grantowego.

  • Odpowiedź

    Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników można dostosować do specyfiki projektu - usunąć nadmierne arkusze / zmodyfikować arkusze lub pozostawić arkusze niewypełnione, jeśli nie dotyczą zakresu projektu.

    Ważne: Nie należy usuwać arkusza zbiorczego: "Wskaźniki cały projekt". W przypadku usunięcia nadmiernego arkusza, np. z uwagi na brak realizacji projektu w tym zakresie, należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt.  

  • Odpowiedź

    Na etapie aplikacyjnym beneficjent nie jest zobligowany do przeprowadzenia naboru mieszkańców. Przed złożeniem wniosku o dofinansowanie zaleca się jednak rozeznanie ich potrzeb, aby możliwe było określenie rodzaju, ilości i mocy instalacji.

    Dane dotyczące powierzchni użytkowej domu na potrzeby projektu można uśrednić. W przypadku, gdy nabór mieszkańców zostanie przeprowadzony po złożeniu wniosku o dofinansowanie lub po wyborze projektu do dofinansowania, dane do wyliczenia wskaźników dot. OZE na potrzeby dokumentacji aplikacyjnej należy oszacować w sposób przybliżony - teoretyczny (jeśli nie są znane faktyczne instalacje: ich liczba, rodzaje oraz moce).

    Natomiast rozliczenie wskaźników nastąpi w oparciu o szablon, bazujący na danych rzeczywistych.

    Ważne: Wyjątkiem jest wskaźnik dot. emisji gazów cieplarnianych, który należy obliczyć pośrednio, m.in. na podstawie mocy instalacji.

    Ponadto należy pamiętać, iż ilość określonych we wniosku o dofinansowanie instalacji musi zostać rozliczona na etapie wniosku o płatność, osiągając tym samym zakładany efekt ekologiczny. Zmiany wartości wskaźników należy uzgodnić na etapie realizacji projektu.

  • Odpowiedź

    Tak, dopuszczamy uzupełnienie tabeli na podstawie danych pochodzących z własnych wyliczeń.

    Należy mieć na uwadze, że w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Należy zadbać o właściwe opomiarowanie instalacji (liczniki).

    W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Należy zapewnić monitorowanie instalacji oraz wskaźników w okresie trwałości. 

  • Odpowiedź

    Załącznik Wzór wyliczenia wskaźników OZE - granty i parasole można dostosować do specyfiki projektu - usunąć nadmierne arkusze / zmodyfikować arkusze lub pozostawić arkusze niewypełnione, jeśli nie dotyczą zakresu projektu.

    Ważne: Nie należy usuwać arkusza zbiorczego: "Wskaźniki cały projekt". W przypadku usunięcia nadmiernego arkusza, np. z uwagi na brak realizacji projektu w tym zakresie, należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt.  

    Jeśli chodzi o dokumentację, na podstawie której należy wypełnić załącznik Wzór wyliczeń wskaźników OZE dla pomp ciepła, to dopuszczamy uzupełnienie tabeli na podstawie danych pochodzących z własnych wyliczeń. Nie jest konieczne uzupełnianie jej na podstawie audytów energetycznych czy OZC na etapie składania wniosku o dofinansowanie. Do decyzji beneficjenta należy na jakim etapie grantobiorca będzie zobowiązany przedstawić dokumenty źródłowe (OZC czy audyt energetyczny).

    Natomiast po naborze mieszkańców, konieczne będzie zaktualizowanie załącznika “Wzór wyliczenia wskaźników OZE granty i parasole”. Zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie. Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

    Należy mieć na uwadze, że w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Należy zadbać o właściwe opomiarowanie instalacji (liczniki).

    W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Należy zapewnić monitorowanie instalacji oraz wskaźników w okresie trwałości.

  • Odpowiedź

    Tak, wnioskodawca może zmodyfikować załącznik lub może zaktualizować arkusz pompa ciepła c.o. z c.w.u. Proszę przy tym pamiętać, że wówczas należy zaktualizować formuły dla arkusza Wskaźniki cały projekt. 

  • Odpowiedź

    Tak, po naborze mieszkańców konieczne będzie zaktualizowanie załącznika "Wzór wyliczenia wskaźników OZE”.

    Zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie. Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

  • Odpowiedź:

    Zaświadczenie/deklaracja organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 składają wnioskodawcy, których wnioski o dofinansowanie dotyczą projektów infrastrukturalnych (Deklaracja Natura 2000 nie dotyczy przedsięwzięć o charakterze nieinfrastrukturalnym).

    Dołączenie zaświadczenia/deklaracji jest wymagane na etapie oceny formalnej wniosku.

    Ważne: Deklarację Natura 2000 należy złożyć niezależnie od tego czy na obszarze realizacji projektu znajdują się obszary Natura 2000, czy też nie.

  • Odpowiedź

    Deklaracja zgodność projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód jest wymagana na etapie oceny wniosku.

    Niemniej jednak, dla niektórych przedsięwzięć (zgodnie z katalogiem wskazanym na stronie internetowej Wód Polskich), m.in. kolektory słoneczne, panele fotowoltaiczne, powietrzne pompy ciepła, deklaracja wodna nie jest wymagana, zatem w tym przypadku złożenie deklaracji nie jest obligatoryjne.

    Dla inwestycji, która zakłada instalację gruntowych pomp ciepła jest obligatoryjnym załącznikiem przedkładanym wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Przy tego typu inwestycji niezbędnym będzie spełnienie kryterium Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju w tym zasadą „nie czyń poważnych szkód (DNSH).

    Zatem nie ma możliwości, aby przy tego typu inwestycji możliwe było zrezygnowanie z tego dokumentu bądź przedstawienie go po złożeniu wniosku o dofinansowanie. 

  • Odpowiedź

    Osobny inwerter na poczet magazynu energii jest możliwy jako koszt kwalifikowany.

  • Odpowiedź

    W ramach naboru nr FESL.10.06-IZ.01-010/23 nie jest konieczne złomowanie istniejących źródeł ciepła.

    Przedmiotowy nabór dotyczy infrastruktury służącej do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł, a nie wymiany czy modernizacji źródeł ciepła.

  • Odpowiedź

    Dofinansowanie do grantu ze środków UE będzie wynosiło 85%. Pozostałe 15% może stanowić wkład własny mieszkańca, dofinansowanie ze środków podmiotu udzielającego grantów lub też może pochodzić ze środków zewnętrznych (np. środków WFOŚiGW).

    Ważne jest, aby w umowie o powierzenie grantu, która zostanie podpisana z grantobiorcą, umieścić zapisy wskazujące podział kosztów. W przypadku dofinansowania ze środków zewnętrznych należy mieć na uwadze, że nie może wystąpić podwójne dofinansowanie.

    Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności 2021-2027, niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków oznaczające m.in. więcej niż jednokrotne przedstawienie do rozliczenia tego samego wydatku albo tej samej części wydatku ze środków UE w jakiejkolwiek formie, otrzymanie na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu dotacji z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z Regulaminem naboru dla działania 10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii – projekty grantowe i parasolowe, wsparciem mogą zostać objęte projekty realizowane na obszarach transformacji obejmujących podregiony: katowicki, sosnowiecki, tyski, bytomski, gliwicki, rybnicki, bielski.

    Ważne: Nie wszystkie gminy wymienione w załączniku nr 8 mogą aplikować w ramach danego konkursu. 

    Załącznik nr 8 do Regulaminu wyboru projektów jest załącznikiem, na podstawie którego projekt zostanie oceniony i otrzyma dodatkowe punkty w zakresie kryterium merytorycznego specyficznego Preferencje dla obszarów o znacznym zanieczyszczeniu pyłowym. W tym kryterium premiowane będą projekty zlokalizowane na terenie gminy, która przypisana jest do jednego z trzech obszarów problemowych. Najwyżej punktowane będą kolejno projekty umiejscowione na obszarze III, następnie II, potem I. 

  • Odpowiedź

    W przypadku projektów, które uzyskają taką samą liczbę punktów, a kryteria rozstrzygające nie pozwolą na wyłonienie 1 projektu, w takim przypadku: 

    • zostaną wybrane wszystkie projekty z taką sama liczbą punktów pod warunkiem, iż pozwoli na to wielkość alokacji w konkursie, 

    • nie zostanie wybrany do dofinansowania żaden z projektów, 

    • zostanie zaproponowane beneficjentom niższe dofinansowanie projektów (do wysokości alokacji). 

    Ponadto należy mieć na uwadze, iż zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie § 16 pkt. 3 ppkt. 17: "IZ FE SL może rozwiązać umowę ze skutkiem natychmiastowym, o czym informuje beneficjenta w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem, w przypadku, gdy beneficjent nie realizuje projektu grantowego na warunkach określonych w umowie, a w szczególności gdy: (…) beneficjent nie podpisał pierwszej umowy o powierzenie grantu w terminie 6 miesięcy od daty podpisania umowy chyba, że termin określony we wniosku o dofinansowanie jest późniejszy".

  • Odpowiedź

    W przypadku Wnioskodawców, którzy już przeprowadzili nabór, a na etapie oceny projektu stwierdzono, iż Regulamin naboru wymaga korekty lub zmiany zapisów, koniecznym będzie jego poprawa w zakresie wskazanym przez IZ oraz upublicznienie Regulaminu na swoich stronach internetowych oraz w swojej siedzibie, na takich samych zasadach jak pierwotnie opublikowane ogłoszenie o naborze.

    Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy należałoby unieważnić nabór, unieważnienie będzie uzależnione od okoliczności i nieprawidłowości stwierdzonych na etapie oceny projektu. 

  • Odpowiedź

    Deklaracja zgodności projektu z celami środowiskowymi dla jednolitej części wód jest obligatoryjnym załącznikiem, przedkładanym wraz z wnioskiem o dofinansowanie. Dotyczy to również inwestycji, która zakłada instalację gruntowych pomp ciepła.

    Przy tego typu inwestycji niezbędnym będzie spełnienie kryterium Zgodność projektu z zasadą zrównoważonego rozwoju w tym zasadą „nie czyń poważnych szkód” (DNSH).

  • Odpowiedź

    Kryterium będzie weryfikowane na podstawie wskaźników wykazanych we wniosku. Kryterium to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy liczba magazynów energii stanowi co najmniej połowę liczby instalacji OZE – liczba instalacji OZE będzie wynikała z sumy następujących wskaźników:

    • „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”,  
    • „Liczba zmodernizowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”,  
    • „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE”, 
    • „Liczba zmodernizowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE”,  

    natomiast liczba magazynów energii będzie wynikała z sumy wskaźników:

    • „Liczba powstałych magazynów energii cieplnej”,
    • „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”. 

    Przykładowo, jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej, należy wykazać wskaźnik „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE” oraz „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”, natomiast jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii elektrycznej oraz montaż pompy ciepła, należy wykazać wskaźnik „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii elektrycznej z OZE”, „Liczba wybudowanych jednostek wytwarzania energii cieplnej z OZE” oraz „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”.

    Z kolei, jeśli planuje się montaż samego magazynu energii elektrycznej, należy wykazać jedynie wskaźnik „Liczba powstałych magazynów energii elektrycznej”. 

    Jeśli spełniony będzie warunek: liczba magazynów energii stanowi co najmniej połowę liczby instalacji OZE – wnioskodawca będzie mógł otrzymać dodatkowe punkty, maksymalnie 4 pkt, jeśli w projekcie zaplanowano budowę nowych/rozbudowę istniejących instalacji OZE wraz z magazynem energii elektrycznej.

    W przyznaniu punków w ramach tego kryterium nie ma znaczenia np. przeważająca ilość magazynów energii cieplnej nad ilością magazynów energii elektrycznej ani liczba magazynów. Jeśli w projekcie zaplanowano różne warianty dot. magazynów energii, punkty przyznawane będą dla wariantu korzystniejszego.

    Ważne: Punkty nie podlegają sumowaniu.

    We wniosku o dofinansowanie w części B.7.1 Uzasadnienie spełnienia kryteriów, wnioskodawca powinien wskazać jaka instalacja zaplanowana w projekcie (jaki wariant) uzasadnia spełnienie tego kryterium.

    Systemy zarządzania energią, jako samodzielne instalacje lub w zestawie, nie są traktowane jako instalacje OZE i nie są brane pod uwagę w kryterium 5 Zastosowanie magazynu energii pozyskanej ze źródeł odnawialnych. Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że na poczet kryterium merytorycznego specyficznego nr 3 Stopień wpływu projektu na rozwój energetyki rozproszonej, za instalację OZE uważa się również:

    • połączony z nią magazyn energii (jako 1 instalacja),
    • hybrydową instalację OZE (jako 1 instalacja),
    • magazyn energii dla już istniejącej instalacji OZE (jako 1 instalacja).

    Zatem jeśli planuje się montaż instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii, to w ramach tego kryterium będzie to traktowane jako 1 instalacja.

  • Odpowiedź 

    W przypadku, gdy instalacja została sfinansowana ze środków UE 2021-2027 w ramach projektu grantowego, zasady dotyczące zmian w projekcie opisano w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 Rozdział 2, w którym można znaleźć informacje dotyczące sytuacji, kiedy zmiana projektu wymaga zgody IZ, a kiedy nie.

    Zasady zmian w projektach grantowych i parasolowych opisano w ppkt. 2.25 ww. dokumentu.  

  • Odpowiedź

    Prawidłowe jest postępowanie w zakresie zastosowania podliczników dla pomp ciepła wraz przeliczeniem jej sprawności. Taki sposób przeliczenia pozwoli potwierdzić wielkość wskaźnika potrzebnego do rozliczenia energii cieplnej. 

    W regulaminie wyboru znajdzie się zapis dot. wskaźnika Ilość wytworzonej energii cieplnej z OZE, który mierzy ilość rocznej produkcji energii cieplnej ze źródeł odnawialnych przed rozpoczęciem projektu i po jego zakończeniu.  Zgodnie z jego opisem „w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport wskazujący na ilość faktycznie wytworzonej energii w okresie 12 kolejnych miesięcy po zakończeniu projektu. Raport powinien zawierać zestawienie wyprodukowanej energii na podstawie danych z aplikacji monitorującej poziom produkcji energii lub odczytów z liczników. W tym celu należy zaktualizować plik Wzór wyliczenia wskaźników w projektach z zakresu OZE o zrealizowany zakres i faktycznie wytworzoną energię. Do raportu należy załączyć dokumentację źródłową np. dane z aplikacji monitorującej poziom produkcji energii lub odczyty z liczników (zdjęcia).”

    W projektach parasolowych/grantowych należy złożyć raport, bez dokumentacji źródłowej. Dokumentacja źródłowa powinna być gromadzona przez Wnioskodawcę np. w formie raportów z aplikacji monitoringowej lub odczytów z liczników (zdjęcia). Wskazane jest gromadzenie danych w podziale na miesiące

  • Odpowiedź

    Dodatkowe punkty w ramach kryterium „Rozpowszechnienie wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii” będą przyznawane za różnego rodzaju formy działań edukacyjnych:

    • doradztwo świadczone na rzecz podmiotów zewnętrznych np. mieszkańców, MŚP;
    • prelekcje lub konferencje;
    • materiały w wersji elektronicznej (np. strona internetowa, publikacje on-line itp.),
    • wydawnictwa (foldery, poradniki, itp.).

    Kryterium nie określa podmiotów realizujących tego rodzaju działania. W związku z tym mogą być realizowane przez wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy. Beneficjent zobowiązany będzie przedłożyć (na dalszym etapie realizacji projektu) raport z przeprowadzonej kampanii informacyjno-edukacyjnej. Raport powinien zawierać zakres działań informacyjno-promocyjnych zaplanowanych w projekcie, wraz ze wskazaniem daty ich zrealizowania i odbiorców (wskazanie grupy docelowej i liczby osób).

    Ważne: Do raportu należy załączyć dokumentację fotograficzną i przykładowe pliki materiałów promocyjnych.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027 koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu należy ująć w kosztach pośrednich.

    Koszt dot. doradztwa energetycznego świadczonego na rzecz podmiotów zewnętrznych przez wykwalifikowanego pracownika Wnioskodawcy może być kosztem bezpośrednim w projekcie.

  • Odpowiedź

    Jeśli prelekcje będą się odbywać jako kontynuacja działań związanych z doradztwem energetycznym lub działaniami proekologicznymi to należy udokumentować te działania (rozliczenie działań odbędzie się na dalszym etapie realizacji projektu) i zakwalifikować je można jako koszt bezpośredni w projekcie.

  • Odpowiedź

    W ramach kryterium „kompleksowość projektu” zgodnie z brzmieniem definicji punktowane będą projekty, w których zastosowane zostaną łącznie przynajmniej 2 różne współpracujące ze sobą instalacje OZE. Połączenie instalacji PV i pompy ciepła powietrze-powietrze wpisuje się w kryterium i możliwe jest zastosowanie dodatkowej punktacji.

    Ustawa o odnawialnych źródłach energii wskazuje, iż:

    - instalacja odnawialnego źródła energii – to instalacja stanowiąca wyodrębniony zespół:

    a) urządzeń służących do wytwarzania energii opisanych przez dane techniczne i handlowe, w których energia jest wytwarzana z odnawialnych źródeł energii, lub
    b) obiektów budowlanych i urządzeń stanowiących całość techniczno-użytkową służący do wytwarzania biogazu rolniczego

    – a także połączony z tym zespołem magazyn energii elektrycznej lub magazyn biogazu rolniczego;

    W Szczegółowym Opisie Priorytetów Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 2021-2027 typy projektów, które mogą być realizowane w ramach działania 10.6, to:

    „(…) W ramach działania przewiduje się realizację następujących typów projektów:

    1. Infrastruktura służąca do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł (projekty inne niż parasolowe i grantowe).
    2. Infrastruktura służąca do produkcji i/lub magazynowania energii z odnawialnych źródeł w projektach parasolowych i grantowych (…)”

    a wsparciem objęte zostaną m.in.

    Budowa, rozbudowa, zakup, montaż infrastruktury służącej do wytwarzania, dystrybucji i magazynowania (na potrzeby danego źródła) energii elektrycznej i cieplnej z odnawialnych źródeł energii wraz z ewentualnym podłączeniem do sieci,

    w tym:

    1. urządzenia/instalacje wykorzystujące źródła odnawialne oparte na energii:

    • wiatru (np. turbiny wiatrowe);
    • promieniowania słonecznego (np. panele fotowoltaiczne, kolektory słoneczne);
    • aerotermalnej (np. powietrzne pompy ciepła);
    • geotermalnej (np. gruntowe pompy ciepła);
    • hydrotermalnej (np. pompy ciepła);
    • hydroenergii (np. elektrownia wodna);
    • pochodzącej z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego i biopłynów.

    Zgodnie z zapisami  „Przewodnika dla Beneficjentów FE SL 2021-2027”, kosztem kwalifikowanym w ramach działania dotyczącego odnawialnych źródeł energii może być m.in. budowa/przebudowa instalacji OZE [w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii]; budowa przyłączy wspieranych instalacji OZE do sieci np. elektroenergetycznych, ciepłowniczych; magazyny energii na potrzeby OZE; opomiarowania instalacji OZE wraz z systemami do zdalnego monitoringu jako element szerszego projektu; system zarządzania energią.

    Wobec powyższego kwalifikowalne mogą być urządzenia, które służą do wytwarzana energii z odnawialnych źródeł. W przypadku zastosowania projekcie wspomnianych klimatyzatorów, to po stronie beneficjenta zachodzi konieczność uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie, iż te urządzenia spełniają definicję instalacji OZE.

    Szczegółowe informacje dotyczące definicji pomp ciepła, klimatyzatorów i agregatów chłodniczych dla klimatyzacji bytowej znaleźć można w Rozporządzeniu Komisji (UE) 2016/2281 z dnia 30 listopada 2016 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE ustanawiającej ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów do ogrzewania powietrznego, produktów chłodzących, wysokotemperaturowych agregatów chłodniczych i klimakonwektorów wentylatorowych.

  • Odpowiedź:

    Zgodnie z zapisami Przewodnika dla beneficjenta:

    „koszty pośredniekoszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu” (Objaśnienia skrótów i pojęć użytych w przewodniku, s. 180).

    Koszty związane wynagrodzeniem Operatora projektu realizującego zadania można przyporządkować do katalogu kosztów pośrednich.

    Podział wydatków między koszty bezpośrednie i pośrednie opiera się na założeniu, iż wszelka dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku i realizacji projektu (w szczególności wymagana przepisami prawa lub wymogami IZ FE SL) będzie stanowiła koszt bezpośredni projektu (np. studium wykonalności, analiza finansowa, koszty związane z przygotowaniem wniosku aplikacyjnego, projekt budowlany, program funkcjonalno – użytkowy itp.) W odniesieniu do kosztów pośrednich - stanowią one katalog zamknięty (do kosztów tych zaliczamy np. koszty koordynatora lub kierownika projektu, koszty zarządzania, nadzoru i rozliczania projektu, koszty personelu, koszty działań informacyjno-promocyjnych, itp.) Wszystkie koszty pośrednie zostały wymienione w rozdziale dedykowanym kosztom pośrednim w Przewodniku dla beneficjentów (rozdział 8.2).

    Mając na uwadze powyższe zapisy i wymienione w pytaniu koszty związane z wynagrodzeniem dla firmy zewnętrznej (usługi) np. odbiory instalacji OZE wraz ze sporządzeniem protokołu odbioru powinny zostać ujęte w kosztach pośrednich projektu, natomiast dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku i realizacji projektu (w szczególności wymagana przepisami prawa lub wymogami IZ FE SL) będzie stanowiła koszt bezpośredni projektu.

  • Odpowiedź

    Informacje dot. rozbudowy istniejącej instalacji fotowoltaicznej w projektach grantowych i parasolowych znajdują się w Przewodniku dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w pkt 2.2.5.

    Grantobiorca / odbiorca końcowy może rozbudować posiadaną już instalację OZE o dodatkowe elementy, w tym o magazyn energii. Na przykład rozbudowa posiadanej instalacji fotowoltaicznej o mocy 3 kW, o dodatkowe 2 kW, zakup paneli fotowoltaicznych gdy posiada już pompę ciepła.

    Grantobiorca/odbiorca końcowy może rozbudować instalację fotowoltaiczną:

    1. z instalacją odrębnego inwertera, dla rozbudowanej instalacji,
    lub
    2. bez konieczności zakupu inwertera o większej mocy, to jest do maksymalnej mocy inwertera, który był przedmiotem dofinansowania,
    lub
    3. kupić jeden inwerter o większej mocy dla całej instalacji.

    Koszt inwertera może być uznany jako kwalifikowalny tylko w części związanej z projektem realizowanym ze środków UE na lata 2021-2027.

    W przypadku rozbudowy ze środków własnych, instalacji OZE wykonanej ze środków UE na lata 2021-2027, rozbudowa jest traktowana jako koszt poza projektem, w związku z tym nie musisz jej ujmować w kosztach niekwalifikowalnych projektu

  • Odpowiedź

    Informacje związane z rozbudową instalacji i ewentualną zmianą systemu rozliczania należy uzyskać u operatora systemu dystrybucyjnego. 

  • Odpowiedź

    We wskaźniku “Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” wykazujemy liczbę wszystkich przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych. W celu potwierdzenia osiągnięcia tego wskaźnika będzie wymagany raport, który powinien zawierać m.in. zakres działań, datę i miejsce realizacji oraz odbiorców końcowych zgodnie z definicją wskaźnika ze wszystkich przeprowadzonych kampanii. Natomiast wskaźnik “Liczba przedsięwzięć proekologicznych” przedstawia rodzaje przedsięwzięć proekologicznych w projekcie.

    Ważne: To samo przedsięwzięcie powtórzone w kilku lokalizacjach należy policzyć jeden raz.

    Wnioskodawca przeprowadzając kampanię edukacyjno-informacyjną np. w 3 różnych lokalizacjach w ramach projektu, wykazuje wskaźnik “Liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” o wartości: 3 szt., a w ramach wskaźnika “Liczba przedsięwzięć proekologicznych” wartość: 1 szt.

  • Odpowiedź

    Informacje i przykłady dobrych praktyk z innych regionów w transformacji można uzyskać poprzez wpisanie w wyszukiwarce nazwy danego programu, który jest wymieniony w definicji kryterium nr 10 “Współpraca transgraniczna i wykorzystanie dobrych praktyk”. Kryterium będzie oceniane przez eksperta na ocenie merytorycznej na podstawie informacji opisanych we wniosku o dofinansowanie.

    W opisie należy uwzględnić jakie dobre praktyki i z jakiego projektu wykorzystano w realizowanym projekcie oraz z jakiego programu wynikają. Dobre praktyki muszą być realizowane przez Beneficjenta i dotyczyć ocenianego projektu. Wszelkie kampanie informacyjne, doradztwo, prelekcje są oceniane w ramach kryterium nr 9 “Rozpowszechnianie wiedzy z zakresu odnawialnych źródeł energii’ i w kryterium nr 10 nie będą brane pod uwagę. Ostateczną decyzję o punktacji na podstawie przedstawionego szczegółowego opisu podejmą eksperci.

  • Odpowiedź

    W kryterium nr 15 “Stopień przygotowania projektu grantowego lub parasolowego do realizacji” ekspert może przyznać 1 pkt z dwóch za ogłoszenie i przeprowadzenie naboru mieszkańców dla całego zakresu. Wnioskodawca powinien mieć przeprowadzony i zakończony już nabór, co oznacza, że wyłonieni zostali już wszyscy mieszkańcy, którzy wezmą udział w projekcie. Do oceny wystarczy informacja na stronie internetowej pod ogłoszeniem, że nabór został zakończony.

  • Odpowiedź

    Kryterium nr 7 "Wpływ projektu na realizację celów środowiskowo-klimatycznych UE określonych w dokumencie Europejski Zielony Ład (zasada “Nie czyń poważnych szkód” - DNSH)“  będzie korespondować ze wskaźnikiem - liczba przedsięwzięć proekologicznych. 

    Jeśli wnioskodawca zastosuje w  projekcie dodatkowe rozwiązania przyczyniające się do działań wskazanych w kryterium nr 7 tj. : 

    -  łagodzenia  zmian klimatu,
    - adaptacja do zmian klimatu, 
    - zrównoważonego wykorzystywania i ochrony zasobów wodnych i morskich, 
    - przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, 
    - zapobieganie zanieczyszczeniu i jego kontrola, 
    - ochrona i odbudowa bioróżnorodności i ekosystemów.

    oraz wykaże, iż w ramach projektu realizuje działania proekologiczne wnoszące istotny wkład w cele środowiskowe to takie działania może wykazać we wskaźniku Liczba przedsięwzięć proekologicznych".

    Proponowane działania tj. zbiorniki na deszczówkę  czy budki lęgowe powinny znajdować się w miejscu realizacji inwestycji, ponieważ zakres prac związany z finansowaniem w projekcie elementów wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązań na rzecz GOZ powinien odnosić się do głównego przedmiotu inwestycji i być z nią powiązany.

    Działania „proekologiczne” powinny doprowadzić do tego, że to dana inwestycja jest „przyjazna środowisku naturalnemu” i w ten sposób podnosi swoją efektywność. Prowadzone działania proekologiczne mogą być realizowane tylko w części projektu, aby otrzymać dodatkowe punkty wystarczy aby je zrealizować przynajmniej w 1 lokalizacji. Nadmieniam, iż działania wykazane we wskaźniku “Liczba przedsięwzięć proekologicznych”  należy rozliczyć zgodnie z metryką do wskaźnika wskazaną w załączniku nr 2 do Regulaminu wyboru projektów. Do decyzji beneficjenta pozostaje kwestia umieszczenia odpowiednich zapisów w regulaminie naboru mieszkańców.  Proszę mieć na uwadze, że dany wskaźnik należy rozliczyć na moment składania wniosku o płatność końcową/ w momencie rozliczenia wskaźnika lub 12 po zakończeniu projektu. Zapisy uwzględnione np. w regulaminie naboru mieszkańców z pewnością wpłyną na osiągnięcie wartości docelowej wskaźnika.

    Wskaźnik "liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną" może korespondować z kryterium nr. 7 pod warunkiem, że w ramach kampanii oprócz działań związanych z przekazywaniem wiedzy, informowaniem, edukowaniem i promowaniem w społeczeństwie ekologicznych postaw i zachowań będą zawarte elementy Europejskiego Zielonego Ładu.

    Kryterium nr. 9 "Dążenie do realizacji założeń Nowego Europejskiego Bauhausu" ambicję UE tworzenia estetycznych, zrównoważonych i integracyjnych miejsc, produktów i sposobów życia. Ma na celu poprawę życia Europejczyków w innowacyjny i skoncentrowany na człowieku sposób, w tym poprzez modernizację budynków, przestrzeni publicznych i usług. NEB wychodzi z założenia, że nowo projektowane budynki, czy też budynki poddane modernizacji powinny wpisywać się w istniejące otoczenie, zawierać elementy przyrody, zielone elementy ( zielone dachy, ściany, rozwiązania estetyczne i przyciągające wzrok wykraczające poza zwykłą funkcjonalność elementów infrastruktury lub przestrzeni publicznej). Aby otrzymać dodatkowe punkty w danym kryterium projekt musi realizować zadania innowacyjne, zmieniające otoczenie, wpisujące się w nie, zawierające elementy przyrody, sztuki, takie które spowodują integrację i zachęci do dialogu między przedstawicielami różnych kultur, dyscyplin, płci i wieku.  Zgodnie z Poradnikiem Nowego Europejskiego Bauhausu wielowymiarowy charakter projektów i prowadzony proces partycypacji społecznej, największą możliwość sięgnięcia po rozwiązania NEB identyfikuje w obszarze rewitalizacji, jednakże ostatecznie to ekspert oceni czy zastosowane w projekcie rozwiązania wpisują się założenia Nowego Europejskiego Bauhausu i kwalifikują się do przyznania dodatkowych punktów. 

    Powyższe kryterium poniekąd koresponduję ze wskaźnikiem "liczba przedsięwzięć proekologicznych", ponieważ wpisuje się jedynie w jeden z 3 wymiarów, mianowicie w zrównoważony rozwój. Natomiast jednoznacznie można stwierdzić, że brak jest powiązania ze wskaźnikiem "liczba przeprowadzonych kampanii informacyjno-edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną”. Ww. wskaźnik odnosi się do działań związanych z przekazywaniem wiedzy, informowaniem, edukowaniem i promowaniem w społeczeństwie ekologicznych postaw i zachowań.

    Zgodnie z metryką w celu potwierdzenia osiągnięcia wskaźnika należy złożyć raport z przeprowadzonej kampanii informacyjno-edukacyjnej. Raport powinien zawierać zakres działań informacyjno-promocyjnych zaplanowanych w projekcie, wraz ze wskazaniem daty ich zrealizowania i odbiorców (wskazanie grupy docelowej i liczby osób).