Nazwa beneficjenta
Związek Międzygminny ds. Ekologii w Żywcu
Działanie Priorytet: X. Fundusze Europejskie na transformację Działanie: Działanie 10.15. Wykorzystanie endogenicznego potencjału podregionów górniczych Typ: Infrastruktura rowerowa
Finanse
Wartość projektu: 4 862 235,84 EUR
Dofinansowanie projektu z UE: 5 131 796,43 EUR
Okres realizacji III 2024 – XII 2025
Cel projektu
Poprawa warunków życia mieszkańców oraz środowiska naturalnego wokół Jeziora Żywieckiego i Jeziora Międzybrodzkiego poprzez stworzenie zeroemisyjnej infrastruktury mobilności – alternatywnej dla indywidualnego ruchu samochodowego.
Zadania w projekcie
Budowa i modernizacja dróg pieszo-rowerowych wokół Jeziora Żywieckiego i Międzybrodzkiego.
Budowa węzłów przesiadkowych park&ride i bike&ride w kluczowych lokalizacjach.
Instalacja oświetlenia i monitoringu przy infrastrukturze.
Powiązanie tras z siecią Aglomeracji Beskidzkiej (RTR 611, 614, 17).
Organizacja kampanii edukacyjno-informacyjnej o zeroemisyjnej mobilności.
Organizacja wydarzenia promocyjnego (konferencja prasowa i działania w terenie) z udziałem przedstawicieli Komisji Europejskiej i Instytucji Zarządzającej.
Dlaczego podjęto się realizacji projektu?
Na obszarze Jeziora Żywieckiego i Międzybrodzkiego występuje duże natężenie ruchu zmotoryzowanego związanego z miejscami pracy, usługami, turystyką i rekreacją. Brakuje jednak bezpiecznej i atrakcyjnej alternatywy transportowej. Realizacja projektu odpowiada na potrzebę poprawy jakości przestrzeni publicznej, zmniejszenia presji transportu samochodowego oraz stworzenia podstaw do rozwoju gospodarczego i turystycznego tego obszaru.
Co jest planowane do realizacji?
Budowa i modernizacja sieci dróg pieszo-rowerowych wraz z oświetleniem i monitoringiem.
Budowa węzłów przesiadkowych typu park&ride oraz bike&ride w Żywcu Moszczanicy, Międzybrodziu Bialskim i Czernichowie.
Organizacja kampanii informacyjno-edukacyjnej dotyczącej mobilności i świadomości ekologicznej.
Integracja powstałej infrastruktury z trasami rowerowymi Aglomeracji Beskidzkiej (RTR 611, 614, 17 i inne).
Jakie będą główne korzyści projektu?
Stworzenie realnej alternatywy dla transportu samochodowego.
Redukcja emisji spalin i poprawa stanu środowiska naturalnego.
Zwiększenie atrakcyjności turystycznej regionu.
Rozwój gospodarczy poprzez tworzenie nowych, stabilnych miejsc pracy w branżach alternatywnych do górnictwa.
Poprawa jakości życia mieszkańców i bezpieczeństwa ruchu.
Wzrost aktywności społecznej i zawodowej mieszkańców.
Zwiększenie rocznej liczby użytkowników infrastruktury rowerowej o co najmniej 69 293 osoby.
Kto zrealizuje projekt?
Jednostki samorządu terytorialnego – Miasto Żywiec, Gmina Czernichów i Gmina Łodygowice.
Kto skorzysta na realizacji projektu?
mieszkańcy Żywca, Czernichowa i Łodygowic,
turyści odwiedzający Jezioro Żywieckie i Jezioro Międzybrodzkie,
przedsiębiorcy z obszaru usług, handlu i turystyki,
społeczność lokalna (pracownicy, uczniowie, osoby korzystające z infrastruktury publicznej).
Śląska tożsamość. Adaptacja budynków historycznych kopalni Wujek na potrzeby działalności kulturalnej Śląskiego Centrum Wolności i Solidarności - Etap 1