Pytania dotyczące naborów 107/24, 108/24, 109/24, 120/24 z działania 2.2. Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej Link

  • Odpowiedź

    Ewentualne zmiany dotyczące projektów umieszczonych na liście projektów w ramach strategii ZIT należałoby uzgadniać z podmiotem odpowiedzialnym za Strategię ZIT danego Subregionu.

    W trakcie oceny w ramach kryterium formalnego ogólnego: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, badany będzie aspekt:
    „Czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT)”.

    Oznacza to, że minimalny zakres identyfikacji będzie się opierał na tytule projektu oraz projektodawcy – wnioskodawcy oraz kwocie o ile została ona w sposób jednoznaczny dookreślona w strategii. Istotne, aby we wniosku o dofinansowanie o polu B.7 przedstawić opis, że zakres ujęty we wniosku o dofinansowanie jest tożsamy z konkretnym projektem wskazanym na liście projektów strategicznych (należy wskazać konkretną pozycję na liście projektów).

    Proszę mieć również na uwadze, że zgodnie z warunkami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów dla naboru FESL.02.02-IZ.01-108/24:
    „Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.” [rozdział 1.5. Jakie warunki musisz spełniać, pkt 9].

    Oznacza to, że jeśli z optymalnego wariantu audytu energetycznego wyniknie zakres modernizacji energetycznej danego budynku szerszy, niż wskazuje zakres projektu ujęty na liście projektów ZIT, to może to zostać potraktowane jako uzasadnienie konieczności rozszerzenia zakresu z uwagi na efektywność energetyczną całego przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem innych warunków konkursowych dot. np. hierarchii wymiany źródła ciepła czy kwalifikowalności wydatków (wskazanej w Przewodniku dla beneficjenta w rozdziale 8).

  • Odpowiedź

    Ewentualne zmiany dotyczące projektów umieszczonych na liście projektów w ramach strategii ZIT należałoby uzgadniać z podmiotem odpowiedzialnym za Strategię ZIT danego Subregionu.

    W trakcie oceny w ramach kryterium formalnego ogólnego: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, badany będzie aspekt:
    „Czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT)”.

    Oznacza to, że minimalny zakres identyfikacji będzie się opierał na tytule projektu oraz projektodawcy – wnioskodawcy oraz kwocie o ile została ona w sposób jednoznaczny dookreślona w strategii. Istotne, aby we wniosku o dofinansowanie o polu B.7 przedstawić opis, że zakres ujęty we wniosku o dofinansowanie jest tożsamy z konkretnym projektem wskazanym na liście projektów strategicznych (należy wskazać konkretną pozycję na liście projektów).

    Ponadto w Regulaminie wyboru projektów dookreślono w warunkach wsparcia:
    „1.Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Północnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej. Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.”

    Optymalnym wyjściem byłoby zatem zaktualizowanie listy projektów ZIT, będącej załącznikiem do strategii w taki sposób, aby spójność informacji zamieszczonych na liście projektów i we wniosku o dofinansowanie danego projektu nie budziła wątpliwości.

    Jednocześnie zakres projektu ujęty we wniosku o dofinansowanie musi spełniać kryteria oceny projektu oraz warunki wskazane m.in. w Regulaminie wyboru projektu. Jeśli jakaś część zakresu projektu ujętego na liście projektów ZIT w Państwa ocenie nie spełnia któregoś z kryterium lub warunków to może to zostać potraktowane jako uzasadnienie konieczności zawężenia zakresu projektu. Stosowne uzasadnienie należy zamieścić we wniosku o dofinansowanie w polu B.7 (Kwalifikowalność przedmiotowa projektu).

  • Odpowiedź

    W sprawie Analizy Potrzeb i Wymagań, informuję, iżAnaliza Potrzeb i Wymagań jest załącznikiem obligatoryjnym tylko w przypadku realizacji projektów hybrydowych z zakresu poprawy efektywności energetycznej(konieczność jej przeprowadzenia wynika z art. 7 ust. 6 ustawy o efektywności energetycznej), co wybrzmiewa m.in. w kryteriach oceny oraz w zapisach instrukcji wypełniania wniosków załączonych do naborów z działania 02.02.

    Punktacja za kryterium ogólne merytoryczne nr 11, pn.Realizacja projektu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (projekt hybrydowy) lub w formule ESCO – jeśli dotyczy, dedykowana jest tylko i wyłącznie projektom hybrydowym, zarówno z zakresu efektywności energetycznej, jak i pozostałym projektom hybrydowym. Tematyka projektów hybrydowych to jest projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego z dotacją UE, szerzej opisana została na stronie www:https://www.ppp.gov.pl).
    Jednocześnie, istnieje możliwość skorzystania przez JST, które są zainteresowane realizacją projektu z zakresu efektywności energetycznej w formule hybrydowej, z bezpłatnej, przykładowej Analizy Potrzeb i Wymagań, dostępnej na stronie:https://www.ppp.gov.pl/przykladowe-apiw/ oraz konsultacji z doradcami z ramienia Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej w zakresie wykonania przedmiotowej APiW.

  • Odpowiedź

    W definicji kryterium formalnego specyficznego nr 4. Poprawa efektywności energetycznej każdego budynku o co najmniej 30%pojęcie budynków zabytkowych zostało dookreślone w następujący sposób:
    „Warunek nie dotyczy budynków zabytkowych, tj. objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.”

    W ww. ustawie formy ochrony zabytków wskazano w art. 7:
    -wpis do rejestru zabytków
    -wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa
    -uznane za pomniki historii
    -utworzenie parku kulturowego
    -ustalenia ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, decyzji o warunkach zabudowy, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego.

    Jednocześnie w art. 22 ust. 5 wskazano, że:
    W gminnej ewidencji zabytków powinny być ujęte:
    -zabytki nieruchome wpisane do rejestru;
    -inne zabytki nieruchome znajdujące się w wojewódzkiej ewidencji zabytków;
    -inne zabytki nieruchome wyznaczone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

    Zatem jeśli Gminna Ewidencja Zabytków obejmuje budynki objęte jedną z form ochrony zabytków, wskazanych w ww. ustawie, to można przyjąć, że budynku ujętego w Gminnej Ewidencji Zabytków nie dotyczy warunek minimalnej poprawy efektywności energetycznej o co najmniej 30% (obliczanej dla energii pierwotnej)

  • Wymienione poniżej dokumenty tj.:
    -Szablon audytu energetycznego - wzór,
    -Instrukcja wypełniania szablonu audytu,
    -Karta audytu energetycznego – wzór.

    Załączone są pod ogłoszeniem o naborzenr FESL.02.02-IZ.01-109/24,na stronie www:https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/149i są to następujące załączniki:
    zał. 9a Szablon audytu energ._2.2.xlsx
    zał. 9b_Instrukcja_szablon audytu energ._2.2.docx
    zał. 9c_Karta audytu energ._2.2.xlsx

    Ponadto należy mieć na uwadze, że nabórnr FESL.02.02-IZ.01-109/24,jest naborem w trybie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, co oznacza, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Południowego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej. Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.

  • Odpowiedź

    W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.02.02-IZ.01-107/24, przeznaczonego dla ZIT Subregionu Centralnego w ramach działania 02.02, wskazano w rozdziale 1.5.Jakie warunki musisz spełniać:

    „Warunki wsparcia:
    Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej. Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.” [s. 17]

    Oznacza to, że projekt złożony do dofinansowania w ramach tego naboru musi być wpisany na listę projektów ZIT danego Subregionu.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu FE SL 2021-2027 dla działania 02.02 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT:
    „8. W przypadku wymiany źródła ciepła należy przestrzegać poniższej hierarchii źródeł, tj.:
    8.1. odnawialne źródła energii,
    8.2. podłączenie do sieci ciepłowniczej,
    8.3. inne dopuszczalne źródła ciepła, tj. ogrzewanie elektryczne, gaz ziemny; nie jest dopuszczalna wymiana źródła ciepła na źródło zasilane węglem kamiennym, węglem brunatnym, torfem, łupkami bitumicznymi i olejem opałowym.”

    Wymiana źródła ciepła na źródło oparte o gaz ziemny jest dopuszczalnym elementem termomodernizacji pod warunkiem zachowania ww. hierarchii wymiany źródeł ciepła oraz innych warunków obowiązujących w kryteriach oceny oraz Regulaminie wyboru projektów. Uzasadnienie niezastosowania rozwiązań wskazanych wyżej w hierarchii niż gaz, należy zamieścić we wniosku o dofinansowanie w polu B.7, kwestia ta będzie jednym z elementów oceny merytorycznej (zgodnie z kryterium merytorycznym specyficznym nr 5. Zachowanie hierarchii wymiany źródeł ciepła).

    W temacie szablonu audytu energetycznego informuję, że istnieje możliwość modyfikacji szablonu audytu w taki sposób, aby odpowiadał zakresowi projektu planowanego do objęcia wnioskiem o dofinansowanie. Należy przez to rozumieć również możliwość dokonywania korekt w przypadku zidentyfikowania błędów. Informację na ten temat zamieściliśmy w Instrukcji wypełniania szablonu:

    "Niniejszy szablon i arkusz kalkulacyjny EXCEL opracowany został dla wybranego przykładu z możliwością ewaluacji. W przypadku innego zakresu przedsięwzięć termomodernizacyjnych należy dokonać stosownych korekt w zakładkach."

    Jednocześnie informuję, że w Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.02.02-IZ.01-107/24 zamieściliśmy informację o możliwości dołączenia do wniosku audytu energetycznego w jednej z dwóch form, por.

    Rozdział 1.5. Jakie warunki musisz spełniać, Warunki wsparcia, pkt 9:
    „9.Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.

    Audyt energetyczny należy dołączyć w jednej z 2 form:
    - audyt energetyczny sporządzony na szablonie (wzór załączony do Regulaminu lub (w przypadku uzasadnienia wnioskodawcy, że nie może skorzystać z szablonu audytu energetycznego np. z powodu posiadanego już aktualnego audytu lub z powodu niemożliwości modyfikacji szablonu audytu do swojego budynku):
    - aktualny audyt energetyczny sporządzony zgodnie z właściwymi przepisami wraz z wypełnioną kartą audytu energetycznego (wzór karty załączony do Regulaminu wyboru projektów) oraz świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku przed modernizacją energetyczną.

    Szablon audytu energetycznego oraz wzór karty audytu energetycznego zawierają również opracowany na potrzeby naboru podział na klasy energochłonności budynków.”

    Natomiast w rozdziale 3.2. Regulaminu (Sposób, forma i termin składania załączników do WOD), wskazano odnośnie obowiązkowych załączników:
    „6.Audyt energetyczny w jednej z 2 form:
    6a. audyt energetyczny sporządzony na szablonie (wzór załączony do Regulaminu)
    lub
    6b. audyt energetyczny sporządzony zgodnie z właściwymi przepisami wraz z wypełnioną kartą audytu energetycznego (wzór załączony do Regulaminu wyboru projektów) oraz świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku przed modernizacją energetyczną – opcja ta wymaga uzasadnienia.”

    Podsumowując – jeśli identyfikują Państwo problemy z wykorzystaniem szablonu audytu możliwe jest zastosowanie drugiej formy tj. audytu sporządzonego zgodnie Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 17 marca 2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu i form audytu energetycznego, oraz części audytu remontowego, wzorów kart audytów, a także algorytmu oceny opłacalności przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. (Dz.U. Nr 43, poz. 364 z późn. zm.) i dołączenie go do wniosku wraz ze świadectwem charakterystyki energetycznej i wypełnioną kartą audytu energetycznego.

  • Odpowiedź

    Zamieszczone na stronie internetowej:
    https://funduszeue.slaskie.pl/dokument/szablon_audytu_energetycznego_zalacznik_wod_020723informacje na temat szablonu audytu energetycznego, zostały opublikowane poglądowo. W treści publikacji zamieszczono zastrzeżenie, że ostateczny zakres wymaganych dokumentów zostanie określony w Regulaminie wyboru projektów dla przedmiotowego naboru.

    W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.02.02-IZ.01-107/24 wskazano, że załącznikiem wymaganym do wniosku o dofinansowanie jest (w pkt 6):
    6. Audyt energetyczny w jednej z 2 form:
    6a. audyt energetyczny sporządzony na szablonie (wzór załączony do Regulaminu)
    lub
    6b. audyt energetyczny sporządzony zgodnie z właściwymi przepisami wraz z wypełnioną kartą audytu energetycznego (wzór załączony do Regulaminu wyboru projektów) oraz świadectwo charakterystyki energetycznej dla budynku przed modernizacją energetyczną – opcja ta wymaga uzasadnienia.

    Wnioskodawca, zlecając wykonanie audytu na szablonie zgodnym z zakresem opublikowanym przed ogłoszeniem o naborze, powinien zagwarantować, że dane przedstawione w załączniku do wniosku będą również zgodne ze wzorem szablonu audytu zamieszczonym w ogłoszeniu o naborze. Należałoby zatem przeanalizować, czy dane zamieszczone w audycie planowanym do przedłożenia wraz z wnioskiem odpowiadają również szablonowi audytu, który stanowi załącznik nr 9a do Regulaminu wyboru projektów, w szczególności – czy dane są zgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami a wskaźniki produktu i rezultatu wymagane do wykazania (adekwatne do przedmiotu projektu) zostały właściwe w tym szablonie wyliczone/wykazane. W przypadku zidentyfikowania różnic audyt należy zaktualizować do obowiązujących na mocy Regulaminu wymagań.

  • Odpowiedź

    W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.02.02-IZ.01-107/24, przeznaczonego dla ZIT Subregionu Centralnego w ramach działania 02.02, wskazano w rozdziale 1.5.:
    „Warunki wsparcia:
    Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”

    Oznacza to, że projekt złożony do dofinansowania w ramach tego naboru musi być wpisany na listę projektów ZIT danego Subregionu.

    W sytuacji, gdy na liście planowanych przez ZIT projektów z działania 02.02 jako Wnioskodawca figuruje jednostka samorządu terytorialnego - np. Gmina, to możliwe jest, aby jako Wnioskodawca w ramach planowanego projektu wystąpiła równieżjednostka organizacyjna tej Gminy,wykonująca jejzadania własne(art. 9, oraz art.7 ust. 1Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), którą zgodnie z zapisami art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej, w szczególności możebyć samorządowy zakład budżetowy lub spółka prawa handlowego, pod warunkiem, że w przypadku spółki prawa handlowego, 100 % udziałów w takiej spółce posiada JST, spółka wykonuje zadania własne JST i podlega m.in. regulacjom ustawy z dnia 20 grudnia 1996 roku o gospodarce komunalnej, przy założeniu, że wnioskodawca posiada osobowość prawną.

    Ponadto ważnym aspektem jest, iż wykazanie zgodności podmiotu wnioskującego ze strategią spoczywa na wnioskodawcy – stąd we wniosku (w polu B.7) konieczne będzie odpowiednie uzasadnienie i wyjaśnienie sytuacji.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami ujętymi w SZOP dla działania 02.02 jednym z obligatoryjnych warunków, które należy spełnić aby móc ubiegać się o dofinansowanie jest konieczność realizacji inwestycji na terenie Gminy, której wskaźnik dochodów podatkowych (wskaźnik Gg) jest niższy od uśrednionej wartości dla województwa, przy czym warunek ten nie dotyczy budynków zabytkowych. Mając na uwadze powyższe, bez względu na to czy projekt został wpisany na listę ZIT (jest to również jeden z warunków obligatoryjnych) musi spełnić wszystkie warunki łącznie, w tym również wartość wskaźnika Gg.

    W sytuacji gdy mamy do czynienia z budynkiem użyteczności publicznej, w którym jednocześnie znajduje się mieszkanie komunalne nie będzie konieczności wydzielania kosztów czy przedstawiania obliczeń % powierzchni pod warunkiem: iż Wnioskodawca zapewni, że całość projektu spełnia warunki wsparcia dotacyjnego, wynikające z zapisów programowych zarówno:
    -dla działania 02.02 (efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT)- w tym przypadku między innymi zgodnie, z zapisami SZOP, inwestycja musi być realizowana na terenie gminy, której wskaźnik dochodów podatkowych (wskaźnik Gg) jest niższy od uśrednionej wartości dla województwa (warunek nie dotyczy budynków zabytkowych) jak również wsparciem może zostać objęta głęboka i kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej (…), a co za tym idzie Wnioskodawca musi wykazać, że budynek w całości stanowi budynek użyteczności publicznej;
    - jak równieżdziałania 2.4 (efektywność energetyczna budynków mieszkalnych – ZIT)– zgodnie z wymogami którego wsparciem mogą zostać objęte wielorodzinne budynki komunalne, w tym budynki zabytkowe

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisamiPrzewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (wersja 4 lub 5 w zależności od naboru)w ramach działania2.2. Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej- ZITkwalifikowalne są bezpośrednie wydatki spełniające wymogi wskazane w części I. Wydatki i ich kwalifikowalność – zasady ogólne, które bezpośrednio wynikają z celu szczegółowego działania tj. Wspieranie efektywności energetycznej i redukcji emisji gazów cieplarnianych, i które wpisują się między innymi w kategorię:Wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, dotyczące przedmiotu projektu.

    Zasadniczym przedmiotem projektu w działaniu 2.2. są prace związane z termomodernizacją budynków użyteczności publicznej. W związku z powyższym w ww. działaniu kwalifikowalne mogą być te wydatki związane z zapewnieniem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, które dotyczą przedmiotu projektu. Tym samym, mając na uwadze zapisy Przewodnika dla beneficjentów, wydaje się, iż winda dla osób korzystających z infrastruktury jako dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych, nie jest wydatkiem związanym z pracami termomodernizacyjnymi i z tego względu nie będzie mogła być kosztem kwalifikowalnym w działaniu 2.2.

    W instrukcji wypełniania wniosku są informacje dot. wpływu projektu na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Jest tam mowa o standardach dostępności i jeśli przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynku to należy przeanalizować standard dostępności - architektoniczny, i oczywiście inne w zależności od tego co robią Państwo w projekcie. Trzeba przeanalizować zakres prac i przyłożyć to do zapisów konkretnego standardu.

    Poszczególne standardy są opisane w zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 (link) i powinny dotyczyć produktów, będących efektem projektu.

  • Odpowiedź

    Ewentualne zmiany dotyczące projektów umieszczonych na liście projektów w ramach strategii ZIT należałoby przede wszystkim uzgadniać z podmiotem odpowiedzialnym za Strategię ZIT danego Subregionu, w tym przypadku Związkiem Gmin i Powiatów Subregionu Północnego Województwa Śląskiego.

    Ocena projektu zgłoszonego do naboru FESL.02.02-IZ.01-108/24 w ramach kryterium formalnego ogólnego: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu, obejmować będzie zbadanie aspektu:

    „Czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT)”.

    Oznacza to, że minimalny zakres identyfikacji będzie się opierał na tytule projektu oraz projektodawcy – wnioskodawcy oraz kwocie o ile została ona w sposób jednoznaczny dookreślona w strategii. Istotne, aby we wniosku o dofinansowanie o polu B.7 przedstawić opis, że zakres ujęty we wniosku o dofinansowanie jest tożsamy z konkretnym projektem wskazanym na liście projektów strategicznych (należy wskazać konkretną pozycję na liście projektów).

    Ponadto w Regulaminie wyboru projektów dookreślono w warunkach wsparcia:

    „1. Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu Północnego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej. Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.”

    Optymalnym wyjściem byłoby zatem zaktualizowanie listy projektów ZIT, będącej załącznikiem do strategii w taki sposób aby spójność informacji zamieszczonych na liście projektów i we wniosku o dofinansowanie danego projektu nie budziła wątpliwości.

    Jednocześnie zakres projektu ujęty we wniosku o dofinansowanie musi spełniać kryteria oceny projektu oraz warunki wskazane m.in. w Regulaminie wyboru projektu.

    Zgodnie z warunkami wskazanymi w Regulaminie wyboru projektów dla naboru FESL.02.02-IZ.01-108/24:

    „Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.” [rozdział 1.5. Jakie warunki musisz spełniać, pkt 9].

    Zatem jeśli z optymalnego wariantu audytu energetycznego wyniknie zakres modernizacji energetycznej danego budynku szerszy, niż wskazuje zakres projektu ujęty na liście projektów ZIT, to może to zostać potraktowane jako uzasadnienie konieczności rozszerzenia zakresu z uwagi na efektywność energetyczną całego przedsięwzięcia, z zastrzeżeniem innych warunków konkursowych dot. np. hierarchii wymiany źródła ciepła czy kwalifikowalności wydatków (wskazanej w Przewodniku dla beneficjenta w rozdziale 8). Analogicznie jeśli jakaś część zakresu projektu ujętego na liście projektów ZIT w Państwa ocenie nie spełnia któregoś z kryteriów lub warunków to może to zostać potraktowane jako uzasadnienie konieczności zawężenia zakresu projektu. Stosowne uzasadnienie należy zamieścić we wniosku o dofinansowanie w polu B.7 (Kwalifikowalność przedmiotowa projektu).

  • Odpowiedź

    Informuję, że do wyliczenia wartości poziomu poprawy efektywności energetycznej (obliczanej dla energii pierwotnej), który zgodnie z warunkiem dostępowym w ramach
    naboru:FESL.02.02-IZ.01-108/24, wynosi 30%, zasadnym będzie odwołanie do definicji wskaźnika (znajdującego się w zał. 2 do Regulaminu_Wskaźniki.zip) - pn. Roczne zużycie energii pierwotnej w: budynkach publicznych, gdzie wskazano iż : „Wartość bazowa wskaźnika odnosi się do rocznego zużycia energii pierwotnej przed interwencją, a osiągnięta wartość wskaźnika odnosi się do rocznego zużycia energii pierwotnej rok po interwencji. W przypadku budynków obie wartości należy udokumentować na podstawie świadectw charakterystyki energetycznej, zgodnie z dyrektywą 2010/31/UE”.
    Jednocześnie, w ramach przedmiotowegonaborudostępne do wykorzystania są narzędzia, przy pomocy których wyliczyć należy wartości wskaźników możliwych do wykazania w projekcie, takie jak :
    - zał. 9a Szablon audytu energ._2.2.xlsx (załącznik obligatoryjny) oraz zał. 9b_Instrukcja_szablon audytu energ._2.2.docx ; jak również:
    - zał. 9c_Karta audytu energ._2.2.xlsx (załącznik obligatoryjny, w sytuacji, gdy Wnioskodawca dołączy do wniosku o dofinansowanie wykonany wcześniej audyt energetyczny, zamiast szablonu audytu energetycznego).

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla działania FESL.02.02 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT projekt musi dotyczyć następujących typów projektu (nie można realizować pojedynczego typu projektu, obowiązkowe jest realizowanie w projekcie obu typów):

    1. Modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej, w tym budynków zabytkowych.

    2. Działania edukacyjne związane z poprawą efektywności energetycznej.
    Warunki jakie musi spełniać projekt, podano w rozdziale 1.5 Regulaminu i są to m.in.:

    “6. Brak wsparcia dla projektów z zakresu głębokiej modernizacji energetycznej zwiększających efektywność energetyczną (obliczaną dla energii pierwotnej) poniżej 30% liczonej dla każdego budynku w ramach projektu (warunek nie dotyczy budynków zabytkowych).
    [...]
    9. Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie. (…)”

    W odniesieniu do planowanej modernizacji energetycznej budynku przychodni (poprzez wymianę okien, drzwi, ocieplenie) w stanie istniejącym (przed przebudową), wpisuje się w 1 typ projektu, jednakże istotną kwestią jest samo stwierdzenie, iż możliwa będzie w tym przypadku jedynie modernizacja energetyczna budynku w zakresie istniejącego budynku, ponieważ w zakresie planowanej rozbudowy sformułowanie modernizacja energetyczna nie ma zastosowania, gdyż planuje się dobudować dodatkową kondygnację do istniejącego budynku, w tym wymienić dach, zatem nie będzie to modernizacja tylko zostanie stworzone dodatkowe piętro i będzie to nowa inwestycja.

    Odnosząc się do kwestii opracowania audytu energetycznego, właściwszym podejściem będzie uwzględnienie zakresu wynikającego ze stanu istniejącego budynku – przed przebudową, przy jednoczesnym wykazaniu wskaźników produktu i rezultatu również jedynie z części istniejącego budynku. W zakresie planowanej rozbudowy budynku, konieczne będzie wydzielenie do kosztów niekwalifikowanych wydatków związanych z pracami budowlanymi związanymi z planowanym, dodatkowym piętrem, w tym nowym dachem, ponieważ nie można ich traktować jako prace wchodzące w zakres modernizacji energetycznej.

  • Odpowiedź

    Warunek, który poruszony został w pytaniu wynika z zapisów SZOP oraz Regulaminu wyboru projektów i brzmi:

    „W przypadku budynków zabytkowych (objętych ochroną konserwatora zabytków), zakres wsparcia powinien wynikać z audytu energetycznego uzgodnionego z właściwym konserwatorem zabytków.”

    Warunek ten ma na celu zagwarantowanie, że zakres inwestycji ujęty w audycie energetycznym, jest zgodny z zaleceniami konserwatora odnośnie zakresu ochrony budynku i nie będzie konieczności zmian w projekcie na późniejszym etapie z powodu zastrzeżeń konserwatora odnośnie zakresu zaplanowanych prac. Sposób uzgodnienia nie został doprecyzowany, pozostawiamy Państwu decyzję o sposobie przeprowadzenia uzgodnień.

    Można zastosować np. tryb przewidziany w art. 39 ustawy Prawo budowlane:

    Art. 39 [Obiekty zabytkowe]

    1. Prowadzenie robót budowlanych przy obiekcie budowlanym wpisanym do rejestru zabytków lub na obszarze wpisanym do rejestru zabytków wymaga, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, uzyskania pozwolenia na prowadzenie tych robót, wydanego przez właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków.

    2. Decyzja o pozwoleniu na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydana po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.

    3. W stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

    4. Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w sprawie wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektów budowlanych, o których mowa w ust. 3, w terminie 30 dni od dnia jego doręczenia. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się jako brak zastrzeżeń do przedstawionych we wniosku rozwiązań projektowych.

    Oznacza to, że aby warunek wskazany w regulaminie był spełniony, podlegać uzgodnieniu nie musi bezpośrednio dokument: audyt energetyczny, ale zakres ujęty w tym audycie.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami SZOOP dotyczącymi działania 2.2 efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT: Obligatoryjne warunki wsparcia, pkt 10.: „W przypadku budynków zabytkowych (objętych ochroną konserwatora zabytków), zakres wsparcia powinien wynikać z audytu energetycznego uzgodnionego z właściwym konserwatorem zabytków (…)”. Istnieje zatem możliwości wsparcia dla budynków zabytkowych w ramach działania 2.2. po wcześniejszym uzgodnieniu zakresu przedsięwzięcia wynikającego z audytu energetycznego z konserwatorem zabytków.
    W związku z powyższym, w opisanej przez Panią sytuacji, w przypadku zaleceń konserwatora zmieniających niektóre rozwiązania technologiczne, konieczna będzie aktualizacja audytu w oparciu o te zalecenia, chociażby z uwagi na fakt, iż dane przedstawione w audycie energetycznym będą miały przełożenie na wskaźniki wykazywane w projekcie.

  • Odpowiedź

    Zasady ubiegania się o wsparcie w ramach działania 02.02 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT (Nabór nr:FESL.02.02-IZ.01-109/24) przedstawia Regulamin wyboru projektów wraz z niezbędnymi załącznikami i dokumentami (Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Przewodnik dla beneficjentów FE SL 2021-2027), który opublikowany jest pod adresem:https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/149. Wydaję się, iż spółka z kapitałem prywatnym, która prowadzi uzdrowisko z kontraktem NFZ wpisuje się w typ beneficjenta: Przedsiębiorstwa świadczące kompleksowe usługi sanatoryjne/uzdrowiskowe/zakłady lecznictwa uzdrowiskowego.

  • Odpowiedź

    1. Odnośnie konieczności aktualizacji audytu – zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (por. rozdział 1.5, ppkt 9 i 10):

    „9. Zakres i zasadność modernizacji energetycznej w projekcie musi wynikać z audytu energetycznego. Przed sporządzeniem audytu energetycznego należy sporządzić/posiadać aktualne świadectwo charakterystyki energetycznej, które będzie podstawą sporządzenia audytu. Audyt energetyczny, sporządzony wg wzoru zamieszczonego w ogłoszeniu o naborze, powinien zostać przedłożony wraz z wnioskiem o dofinansowanie.
    […]

    10. W przypadku budynków zabytkowych (objętych ochroną konserwatora zabytków), zakres wsparcia powinien wynikać z audytu energetycznego uzgodnionego z właściwym konserwatorem zabytków.”

    Jeśli z uzgodnień z konserwatorem zabytków wynika konieczność ograniczenia zakresu pierwotnie planowanej termomodernizacji, to należy ten ograniczony zakres uwzględnić w aktualizacji audytu, w innym przypadku w audycie mielibyśmy zakres szerszy, niż faktycznie zrealizowany, a wskaźniki oszacowane w audycie/na jego podstawie – o wartościach zawyżonych w stosunku do realizowanego projektu.

    2. Odnośnie konieczności aktualizacji wniosku do RDOŚ i do Wód Polskich – zasadniczo dla termomodernizacji budynków nie ma konieczności uzyskiwania decyzji środowiskowej i deklaracji wodnej/opinii Prezesa Wód Polskich (chyba, że projekt obejmuje również gruntową pompę ciepła), zatem przy zmniejszeniu zakresu termomodernizacji nie ma konieczności aktualizacji wniosków do ww. instytucji.

  • Odpowiedź

    Ad.1 i Ad.3 – W ramach 2 typu projektu: Działania edukacyjne związane z poprawą efektywności energetycznej, zgodnie z zapisami SZOP wsparciem objęte zostaną: Działania edukacyjno-informacyjne, doradcze, podnoszące świadomość i wiedzę w zakresie efektywności energetycznej i wykorzystania OZE oraz zmierzające do zwiększenia świadomości i poziomu akceptacji społecznej dla polityki neutralności klimatycznej UE, w tym działania wspierające wykonanie zapisów uchwały antysmogowej.
    Mając na uwadze powyższe wszelkie działania edukacyjne uwzględnione w projekcie muszą dotyczyć wymienionego wyżej zakresu.

    Odnosząc się do pytania o zakup kamery termowizyjnej, informuję, iż w przypadku gdy wydatek ten będzie związany z realizacją drugiego typu projektu (działania edukacyjne związane z poprawą efektywności energetycznej), zostanie odpowiednio uzasadniony i opisany, w taki sposób aby nie było wątpliwości co do efektywności kosztowej przedmiotowego projektu (kryterium poddawane ocenie przez ekspertów na etapie oceny merytorycznej), to może zostać uznany za kwalifikowalny. Należy również podkreślić, fakt, iż posiadanie takiej kamery wraz ze świadczeniem usług dla mieszkańców (nawet nieodpłatnie), może wpływać na zakłócenie konkurencji na rynku w tym zakresie. Sugerujemy więc, aby analizując załącznik 4.c (wystąpienie pomocy publicznej/pomocy de minimis), wziąć pod uwagę również ten element projektu.

    Ad.2 – W opisanym przypadku (w sytuacji, w której pracownicy własnymi siłami będą wykonywali filmiki/wywiady z ekspertami dotyczącymi efektywności energetycznej) koszt wynagrodzenia takiego pracownika może być kosztem kwalifikowalnym projektu (należy jednak mieć na uwadze właściwy opis wydatku odnoszący się do rodzaju zadań pracownika, ilości wykonywanej pracy itp.). Z uwagi na fakt, iż działania związane z edukacją ekologiczną, kwalifikowalne są jako wydatki bezpośrednie, to koszty związane z wynagrodzeniami dla pracownika z takiego właśnie tytułu, też powinny być wykazane w kosztach bezpośrednich. Dodatkowo koszty takie, powinny być zgodne z zasadami wynagrodzenia pracowników ujętymi w wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej – wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021 – 2027.

  • Odpowiedź

    Szczegółowe informacje na temat zasad horyzontalnych znajdują się Instrukcji wypełniania wniosków w rozdziale B.7.2. Nawiązując do treści przedmiotowego rozdziału należy w szczególności podkreślić, że zgodność projektu z zasadami horyzontalnymi realizowana jest m.in. poprzez zgodność z zasadami równości i niedyskryminacji, m.in.: Wpływ projektu na realizację zasad równości i niedyskryminacji, w tym dostępność dla osób niepełnosprawnych.

    Badając zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji oraz zasadą równości kobiet i mężczyzn - należy kierować się„Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027"wraz z załącznikami.

    W Państwa przypadku planowane są w ramach projektu z działania 2.2. m.in.: docieplenie ścian zewnętrznych, wymiana stolarki okiennej, drzwiowej, modernizacja instalacji c.o. a także montaż instalacji OZE. Zasadniczo wymóg dostępności należy odnosić do przedmiotu projektu (czyli tego, co jest realizowane w ramach wniosku o dofinasowanie). Standardy dostępności w ramach powyższych nowych produktów projektu opisane są dokładnie w punkcie 4.2 rozdziału B.7.2 Instrukcji wypełniania wniosków -4.2 . Zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.Opisy poszczególnych standardów znajdują się w zał. nr 2 do wspomnianych powyżej Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 i opublikowane zostały na stronie internetowej Funduszy Europejskich (standardy dostępności).

  • Odpowiedź

    Opinia ornitologiczna jest załącznikiem obligatoryjnym i wymaganym do przedłożenia już na etapie składania wniosku o dofinansowanie z działania 02.02 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT dla Subregionu Zachodniego.

    W sytuacji, gdy w przedmiotowej opinii pojawią się wytyczne, aby przed przystąpieniem do prac termomodernizacyjnych zgłosić się z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wykonanie termomodernizacji obiektu gminnego do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach, to obowiązkowe jest pozyskanie decyzji przed rozpoczęciem prac termomodernizacyjnych. Ponadto przedmiotowe zezwolenie powinni Państwo zachować do wglądu w całym procesie realizacji, a także na etapie trwałości projektu (szczególnie na etapie certyfikacji i kontroli, gdyż mogą państwo zostać poproszeni o przedłożenie tego dokumentu do IZ lub innych instytucji kontrolujących).

  • Odpowiedź

    Kryteria jakie projekt musi spełnić w powyższym naborze, zamieściliśmy w zał. nr 1 do Regulaminu wyboru projektów. W odniesieniu do zgodności z zasadą deinstytucjonalizacji zastosowanie będzie miało kryterium formalne ogólne nr 14.

    Wskazówki na ten temat, w kontekście sposobu wypełniania wniosku, zamieściliśmy także w załączniku 4a. do Regulaminu wyboru projektów: Warunki specyficzne dla naboru_2.2_ZIT.

    Ponadto w Regulaminie wyboru projektów w dziale: Słownik, zamieściliśmy definicję opieki instytucjonalnej, która może okazać się pomocna przy analizie zgodności projektu z zasadą deinstytucjonalizacji.
    Opieka instytucjonalna – usługi świadczone:
    a) w placówce opiekuńczo-pobytowej, czyli placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu i opieki, w której liczba mieszkańców jest większa niż 8 osób, lub w której spełniona jest co najmniej jedna z poniższych przesłanek:
    -usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
    -wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców;
    -mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki;
    -mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem;
    b) w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, z późn. zm.) lub w innej placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu lub opieki;
    c) w placówce interwencyjnego zakwaterowania (m.in. noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych, ogrzewalnie).
    Opieka instytucjonalna realizowana jest w szczególności w takich instytucjach jak:
    a) dom pomocy społecznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
    b) zakład opiekuńczo-leczniczy i zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.)

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami zawartymi w Przewodniku dla Beneficjentów FE SL (wersja 4 lub 5 w zależności od naboru) załączonego pod naborem informuję, iż koszt wniosku aplikacyjnego jest kosztem kwalifikowanym bezpośrednim.

  • Odpowiedź

    Koszt nadzoru inwestorskiego, jest kosztem bezpośrednim – koszt został ujęty również w Przewodniku dla Beneficjentów FE SL (wersja 4 lub 5 w zależności od naboru)

  • Odpowiedź

    Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie na samym dole powyższy dokument obowiązuje od czerwca 2023 do nadal.

  • Odpowiedź

    Odpowiadając na to pytanie, należy zwrócić uwagę, że są to kwestie, które mogą się zmieniać z naboru na nabór dlatego należy kierować się pytaniami i odpowiedziami pod konkretnym naborem zamieszczonym na stronie internetowej - https://funduszeue.slaskie.pl/ .
    Precyzując - przygotowanie projektu (ekspertyzy, opracowanie do przetargu, projekt budowlany i wykonawczy), nadzoru inwestorskiego – zgodnie z zapisami w Przewodniku dla Beneficjentów FE SL (wersja 4) wpisują się w koszty bezpośrednie, natomiast promocja projektu – to koszty pośrednie.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z kryterium formalny specyficznym nr 8 ekspertyza ornitologiczna i chiropterologiczna jest załącznikiem obligatoryjnym, wymaganym do przedłożenia na etapie składania wniosku o dofinansowanie z działania 02.02 Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT. Nie przewidziano odstąpienia od wymogu tych załączników z uwagi na zakres planowanej termomodernizacji.

  • Odpowiedź

    WDziałaniu 2.2. Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznej – ZIT, w ramach głębokiej i kompleksowej modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej możliwa jest wymiana/modernizacja istniejącego źródła ciepła przy zachowaniu odpowiedniej hierarchii.

    Zgodnie ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (wersja 008):
    „W przypadku wymiany źródła ciepła należy przestrzegać poniższej hierarchii źródeł, tj.:
    8.1. odnawialne źródła energii,
    8.2. podłączenie do sieci ciepłowniczej,
    8.3. inne dopuszczalne źródła ciepła, tj. ogrzewanie elektryczne, gaz ziemny; nie jest dopuszczalnawymiana źródła ciepła na źródło zasilane węglem kamiennym, węglem brunatnym, torfem, łupkami bitumicznymi i olejem opałowym.”

    Aktualnie ani SZOP ani Regulaminy dotychczas ogłoszonych konkursów z Działania 2.2. nie precyzują sposobu wykazania przez Beneficjentów zachowania hierarchiiwymiany źródeł ciepła.

    Na Wnioskodawcy spoczywa obowiązek wiarygodnego i rzetelnego wykazania, że z przyczyn niezależnych od niego montaż określonego źródła ciepła w danym przypadku nie jest możliwy lub jest niezasadny. Dołączyć można/należy wszelkie dokumenty i opinie, które pomogą uzasadnić zastosowanie wybranego przez Wnioskodawcę źródła ciepła i wykluczenie źródeł ciepła plasujących się wyżej w przedstawionej hierarchii. Mogą to być opisy stanu faktycznego uniemożliwiającego zastosowanie określonego źródła ciepła, opinie specjalistów, jak również oficjalne uzyskane od właściwych organów dokumenty. Im szerzej i bardziej wyczerpująco Wnioskodawca wykaże zastosowanie hierarchii źródeł ciepła tym lepiej. Wnioskodawca może także zawrzeć wyjaśnienia w treści wniosku o dofinansowanie. Kwestia odpowiedniego uzasadnienia będzie oceniana przez eksperta w trakcie oceny merytorycznej w kryterium merytorycznym specyficznym nr5Zachowanie hierarchii wymiany źródeł ciepła.

  • Odpowiedź

    Warunek poprawy efektywności energetycznej o co najmniej 30% jest weryfikowany na podstawie załączonego do wniosku audytu energetycznego. A zatem jeśli istnieją przepisy, na podstawie których można taki przypadek potraktować jako jeden budynek i jeżeli jest możliwe sporządzenie audytu energetycznego dla obu budynków/części budynku jednocześnie, wówczas warunek poprawy efektywności energetycznej będzie badany na podstawie tego jednego audytu, a budynki zostaną potraktowane jako integralna całość.

  • Odpowiedź

    Wniosek o dofinansowanie wraz z załącznikami, będzie weryfikowany podczas oceny w ramachDziałania 2.2.Efektywność energetyczna budynków użyteczności publicznejm.in. pod kątem spełniania kryterium formalnego specyficznego „Wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i/lub chiropterologicznej oraz zapewnienie odpowiedniej ochrony ptaków i nietoperzy”.

    Samo kryterium nie definiuje szerzej koniecznej do przedstawienia „ekspertyzy” ani nie podaje do niej alternatyw.

    Ekspertyzę należy rozpatrywać przede wszystkim w kontekście jej funkcji i celu, jaki dzięki niej zostanie osiągnięty – czyli w kontekście zapewnienia odpowiedniej inwentaryzacji siedlisk oraz ochrony ptaków i nietoperzy.

    W kontekście oceny planowanego do realizacji projektu termomodernizacyjnego interesuje nas to, co można chronić w szczelinach budynku i jego najbliższym otoczeniu oraz czy inwestycja nie koliduje z przestrzenią życiową ptaków i nietoperzy.

    Z punktu widzenia wnioskodawcy, należy odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
    - czy posiadany dokument zawiera zinwentaryzowane "zasoby" ptaków i/lub nietoperzy?
    - czy posiadany dokument przedstawia sposoby ochrony ptaków i/lub nietoperzy w trakcie i po inwestycji?
    - czy posiadany dokument został opracowany przez osobę uprawnioną do wydawania tego rodzaju opinii (ornitologia, chiropterologa)?

  • Odpowiedź

    Szczegółowe informacje na temat zasad horyzontalnych znajdują się Instrukcji wypełniania wniosków w rozdziale B.7.2. Nawiązując do treści przedmiotowego rozdziału należy w szczególności podkreślić, że zgodność projektu z zasadami horyzontalnymi realizowana jest m.in. poprzez zgodność z zasadami równości i niedyskryminacji, m.in.: Wpływ projektu na realizację zasad równości i niedyskryminacji, w tym dostępność dla osób niepełnosprawnych.

    Badając zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji oraz zasadą równości kobiet i mężczyzn - należy kierować się „Wytycznymi dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027" wraz z załącznikami.

    Pyt. 1) czy w związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku opisu zgodności projektu ze standardem architektonicznym z uwagi na fakt, iż zakres standardów nie odnosi się do niniejszej inwestycji (ze względu na neutralny charakter produktów projektu, tak jak w przypadku instalacji OZE w przypadku działania 10.06)?
    Odp. 1.: Wymiana stolarki okiennej i drzwiowej - jeśli w ramach prac termomodernizacyjnych są planowane tego typu prace - to tutaj nie mamy do czynienia z produktem neutralnym, ponieważ do okien i drzwi mają zastosowanie standardy. Okna i drzwi jako ta infrastruktura, w której “wystąpi kontakt użytkownika z infrastrukturą” należy wykonać z zastosowaniem standardów.

    Pyt. 2) Czy np. jeżeli równolegle do wykonywanych prac termomodernizacyjnych obiekt hali sportowej zostałby dodatkowo rozbudowany/przebudowany celem zapewnienia dostępności pomieszczeń szatniowych dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami, to czy ten zakres wydatków może zostać uznany za kwalifikowany w ramach działania 02.02?
    Odp. 2.: Rozbudowa obiektu hali sportowej pod kątem zapewnienia dostępności nie jest kwalifikowana w ramach działania 2.2, ponieważ przy takich pracach celem projektu nie byłaby termomodernizacja, a zapewnienie dostępności, a więc nie byłyby to prace powiązane z przedmiotem projektu tj. ze zwiększeniem efektywności energetycznej.

    Zasadniczo wymóg dostępności należy odnosić do przedmiotu projektu (czyli tego, co jest realizowane w ramach wniosku o dofinasowanie). Standardy dostępności w ramach powyższych nowych produktów projektu opisane są dokładnie w punkcie 4.2 rozdziału B.7.2 Instrukcji wypełniania wniosków - 4.2 . Zapewnienie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.Opisy poszczególnych standardów znajdują się w zał. nr 2 do wspomnianych powyżej Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 i opublikowane zostały na stronie internetowej Funduszy Europejskich (standardy dostępności).

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisem w Regulaminie wyboru projektów nr FESL.02.02-IZ.01-120/24, w słowniku pojęć zdefiniowano:

    Opieka instytucjonalna– usługi świadczone:
    a) w placówce opiekuńczo-pobytowej, czyli placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu i opieki, w której liczba mieszkańców jest większa niż 8 osób, lub w której spełniona jest co najmniej jedna z poniższych przesłanek:
    - usługi nie są świadczone w sposób zindywidualizowany (dostosowany do potrzeb i możliwości danej osoby);
    - wymagania organizacyjne mają pierwszeństwo przed indywidualnymi potrzebami mieszkańców;
    - mieszkańcy nie mają wystarczającej kontroli nad swoim życiem i nad decyzjami, które ich dotyczą w zakresie funkcjonowania w ramach placówki;
    - mieszkańcy są odizolowani od ogółu społeczności lub zmuszeni do mieszkania razem;
    b) w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego lub specjalistyczno-terapeutycznego, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1426, z późn. zm.) lub w innej placówce wieloosobowego, całodobowego pobytu lub opieki;c) w placówce interwencyjnego zakwaterowania (m.in. noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych, ogrzewalnie).

    Opieka instytucjonalna realizowana jest w szczególności w takich instytucjach jak:
    a) dom pomocy społecznej, o którym mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
    b) zakład opiekuńczo-leczniczy i zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2561, z późn. zm.) W związku z powyższym, w przypadku, gdy w budynkach szpitala planowanych do termomodernizacji działa ZOL to nie nie będzie spełniona zasada deinstytucjonalizacji.

  • Odpowiedź

    W sytuacji gdy wnioskodawcą będzie JST, a pomoc de minimis w projekcie będzie dotyczyła jednostek należących do Gminy/Powiatu (samorządowe instytucje kultury, zakłady budżetowe, jednostki budżetowe czy spółki prawa handlowego), wówczas formularz pomocy de minimis, oraz oświadczenie o pomocy de minimis powinny dotyczyć tej jednostki, a nie Gminy/Powiatu jako wnioskodawcy. W opisanym przypadku formularz pomocy de minimis w zakresie kosztów bezpośrednich powinien być złożony na podmiot, który będzie czerpał pożytki z udzielonej pomocy de minimis (np. niższe rachunki za ogrzewanie), wydaje się, że podmiotem tym będzie jednostka budżetowa.Jednocześnie, należy mieć na uwadze, że zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027, w sytuacji, gdy inwestycja w kosztach bezpośrednich objęta będzie zasadami pomocy de minimis, to koszty pośrednie należy objąć pomocą de minimis do dostępnego limitu. Należy zastosować stawkę ryczałtową zgodnie ze wskazaniem w regulaminie wyboru projektów, tj. 7%. Ponad to, należy pamiętać, że pomoc de minimis na dofinansowanie kosztów pośrednich będzie sprawozdawana na Starostwo Powiatowe ponieważ w opinii UOKiK, Powiat prowadzi działalność gospodarczą za pośrednictwem swojego urzędu.

  • Odpowiedź

    Nie ma obowiązku podpisywania wniosku o dofinansowanie ani załączników do wniosku przez Wnioskodawcę.

    Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, obowiązującego dla naboru nr 120/24 (rozdział 3. Wniosek o dofinansowanie, podrozdział 3.1 Sposób złożenia wniosku o dofinansowanie (WOD), str. 25):
    „Wniosek o dofinansowanie projektu składasz wyłącznie elektronicznie w LSI 2021. Wniosek o dofinansowanie projektu nie jest podpisywany.”

    Załączniki do wniosku stanowią jego integralną część, zatem powyższa wskazówka odnosi się również do załączników. W podrozdziale 3.2 Sposób, forma i termin składania załączników do WOD zamieszczono wykaz załączników obowiązkowych i dodatkowych oraz odesłanie do Instrukcji wypełniania wniosku w zakresie sposobu wypełnienia wzorów załączników – jeśli należy skorzystać ze wzoru, oraz formy dołączenia pozostałych załączników, jeśli stanowią np. odrębne dokumenty. W przypadku niektórych wzorów załączników zamieszczono miejsce na podpis osoby upoważnionej – należy wówczas wypełnić dane osoby upoważnionej do składania wniosku/załącznika (np. w formularzu do pomocy de minimis). Jeśli załącznikiem jest dokument sporządzony przez podmioty zewnętrzne np. dokumentacja techniczna, ekspertyza ornitologiczna, audyt energetyczny – również nie ma konieczności podpisywania ich dodatkowo przez Wnioskodawcę – wystarczy załączenie do wniosku o dofinansowanie w LSI i przesłanie wraz z wnioskiem.

    Ponadto należy pamiętać, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów:„Dostarczenie niewypełnionego, nieczytelnego bądź niemożliwego do odczytania/otwarcia załącznika (np. plik w formacie PDF zawierający puste strony bądź strony w jednym kolorze, uniemożliwiające odczytanie treści, arkusz kalkulacyjny niewypełniony treścią bądź niemożliwy do otwarcia/odczytania) jest równoznaczne z niedostarczeniem załącznika i może być powodem wezwania do uzupełnienia dokumentacji aplikacyjnej”.