Pytania dotyczące naboru nr FESL.06.02-IZ.01-020/23 dla działania FESL.06.02 Kształcenie ogólne Odnośnik

  • Odpowiedź

    Regulamin wyboru projektów nie wprowadza ograniczeń jeżeli chodzi o kwestię planowania wydatków. Należy jednak pamiętać, że zaproponowane ceny powinny być rynkowe i racjonalne.

    W przypadku zakupu np. sprzętu o lepszych parametrach należy uzasadnić taką potrzebę, a także wskazać parametry takiego sprzętu. Każdy zakup powinien spełniać zasady kwalifikowalności ujęte w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021 - 2027.

  • Odpowiedź

    Regulamin wyboru projektów nie wskazuje takiej metodologii, albowiem koszty, które mogą pojawić się w projekcie, mogą być bardzo zróżnicowane ze względu na specyficzne potrzeby poszczególnych uczestników (np. uczniowie z orzeczeniem o niepełnosprawności) oraz możliwe do poniesienia wydatki dotyczące doposażenia (np. wydatki przeznaczone na dostępność).

    Należy pamiętać, iż oceniający w oparciu o zapisy wniosku o dofinansowanie weryfikuje zasadność poniesienia kosztów oraz ich racjonalność, dokonuje weryfikacji czy przedstawione wydatki wynikają z potrzeby wsparcia uczestnika projektu.

  • Odpowiedź

    Tak, prezydent może upoważnić dyrektora szkoły do złożenia wniosku o dofinansowanie.

  • Odpowiedź

    Regulamin wyboru projektów zaleca, aby projekt zaplanować w taki sposób, by rozpoczął się najpóźniej w 2024 r., natomiast jego zakończenie przypadało przed 30 czerwca 2029 r. Nie ma ograniczeń co do długości trwania projektu w tym okresie.

    Należy jednak mieć na uwadze kwestię racjonalności tak długiego czasu trwania projektu pod kątem przeprowadzenia diagnozy i niwelowania deficytów w ramach projektu.

  • Odpowiedź

    Udostępnienie sali na potrzeby realizacji zajęć może stanowić wkład własny niepieniężny w projekcie. Wkład własny w postaci udostępnienia sal w placówce niepublicznej na rzecz odbywania się w nich zajęć dodatkowych powinien zostać uzasadniony poprzez przedstawienie metodologii wyliczenia wkładu własnego. Wartość wkładu wycenia się jako koszt amortyzacji lub wynajmu (stawkę może określać np. cennik danej instytucji). Wnioskodawca powinien wykazać, że wartość tego wkła du nie przekracza kosztów rynkowych.

    Metodologia może również zostać oparta na rzeczywistych kosztach utrzymania sali. Zasady rozliczania wkładu własnego niepieniężnego zostały opisane w podrozdziale 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z podrozdziałem 3.3 Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wkładem niepieniężnym nie może być wydatek uprzednio współfinansowany ze środków UE. Zapisy Wytycznych nie określają końcowej daty wstecz, do której nie można uznać wydatku uprzednio finansowanego ze środków UE za wkład własny w projekcie.

    W przypadku gdy w ramach projektu była wykonana adaptacja sali bądź utworzenie pracowni, to nie można uznać takich sal za wkład własny rzeczowy w nowych projektach. Wyjątkiem od powyższej zasady będzie jedynie termomodernizacja budynku oraz zakup drobnego doposażenia do sali np. mebli, pomocy dydaktycznych.

  • Odpowiedź

    Jeżeli szkoła mundurowa jest szkołą podstawową lub liceum ogólnokształcącym to może zostać objęta wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

  • Odpowiedź

    Jeżeli wnioskodawca ma wiedzę o planowanym awansie zawodowym nauczyciela można zaproponować we wniosku stawkę, która już uwzględnia taki awans. Jeżeli chodzi o planowane podwyżki dla nauczycieli, należy zaproponować aktualne stawki – w sytuacji jeśli stawki z mocy prawa ulegną zmianie na etapie realizacji projektu, będzie można zaangażować w pierwszej kolejności oszczędności, które wystąpią w projekcie. Jeżeli takich oszczędności nie będzie, IZ dopuszcza możliwość złożenia wniosku o zmiany w projekcie.

    W zależności od dostępności środków IZ przychyli się do wniosku bądź poinformuje o braku możliwości zwiększenia dofinansowania.

  • Odpowiedź

    Dodatkowe wynagrodzenie roczne personelu projektu, wynikające z przepisów prawa pracy w rozumieniu art. 9 § 1 Kodeksu pracy, może być kwalifikowalne w ramach projektu w proporcji, w której wynagrodzenie pracownika jest rozliczane w ramach projektu. Podobnie, średnie urlopowe są kwalifikowalne proporcjonalnie do wynagrodzeni a rozliczanego w projekcie. Sposób angażowania personelu w projekcie opisuje Podrozdział 3.8 Personel projektu Wytycznych dotyczących kwalifikowalności.

  • Odpowiedź

    Prawdopodobne jest, że zaangażowanie podmiotu zewnętrznego wystąpi w przypadku realizacji specjalistycznych zajęć dodatkowych dla uczniów, nierealizowanych w ramach standardowej oferty szkoły. Zaangażowanie wykonawcy zewnętrznego może nastąpić na podstawie:
    • stosunku pracy – w przypadku angażowania osób fizycznych niebędących nauczy cielami;
    • stosunku cywilnoprawnego – w przypadku angażowania wykonawców zewnętrznych (podmiotów/osób fizycznych) wyłonionych zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków, w szczególności zgodnie z zasadą konkurencyjności i Prawem zamówień pu blicznych. Należy zwrócić uwagę, żeby taka umowa nie nosiła znamion umowy o pracę tj. podporządkowanie pracodawcy czy brak realnej możliwości wykonywania umowy przez inną osobę niż zatrudniona.

    Projekty edukacyjne finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego + przewidują w szczególności możliwość sfinansowania różnorodnych zajęć dla uczniów. Co do zasady, zajęcia te nie zastępują standardowej oferty szkoły czy placówki, lecz wykraczają poza nią, stanowiąc wartość dodaną w stosunku do tego, co ww. jednostki obowiązane są zapewnić uczniom i wychowankom. Dlatego też, zajęcia te powinny być traktowane jako oferta dodatkowa w stosunku do podstawowej szkół i placówek.

    Odpowiednio do odmiennego charakteru tych zajęć obowiązujące przepisy odrębnie regulują sposób zatrudniania nauczycieli do realizacji ww. zajęć w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego – zastosowanie będzie mieć art. 35a ustawy – Karta Nauczyciela i art. 16 ustawy – Prawo oświatowe (wcześniej art. 7e ustawy o systemie oświaty). Art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela nie zmienia dotychczas przyjętego sposobu postępowania przy zatrudnianiu nauczycieli w ww.placówkach oraz angażowaniu przez nich ewentualnych wykonawców zewnętrznych do realizacji projektów finanso wanych z EFS+.

    Natomiast w przypadku szkół i placówek prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego z dniem 1 września 2018 r. wszedł w życie przepis art. 10a ustawy – Karta Nauczyciela, zgodnie z którym w ww. jednostkach nauczycieli zatrudnia się na podstawie umowy o pracę, zgodnie z ustawą – Kodeks pracy. Nauczyciel prowadzący zajęcia na innej podstawie niż umowa o pracę, musi spełniać warunki, o których mowa w art. 10 ust. 5 pkt 3 i 4 ustawy – Karta Nauczyciela. Ponadto do nauczyciela tego ma odpowiednio zastosowanie art. 10 ust. 8a ustawy – Karty nauczyciela. Przepis ten nie ma zastosowania w przypadku realizacji zajęć w ramach programów finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w sytuacji, gdy stanowią dodatkową ofertę w stosunku do oferty szkół i placówek. Do realizacji ww. zajęć beneficjent projektu (organ prowadzący) może zatem angażować nauczycieli na podstawie umowy o pracę lub umów cywilnoprawnych, pod warunkiem zachowania warunków i procedur określonych w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. W przypadku, gdy Beneficjent przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia na realizację zajęć edukacyjnych, robi to zgodnie z Podrozdziałem 3.2 ww. wytycznych.

    Przepisy w kwestii angażowania nauczycieli do projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego+nie uległy zmianie od czasu publikacji materiału.

  • Odpowiedź

    Tak, odbiorcami wsparcia w ramach przedmiotowego naboru mogą być również uczniowie ze specjalnymi potrzebami zdiagnozowanymi przez nauczycieli czy dyrektorów szkół.

  • Odpowiedź

    Trudności adaptacyjne uczniów przybywających z zagranicy mogą wynikać między innymi z bariery językowej spowodowanej nieznajomością języka polskiego. Dla takich uczniów w projekcie można zaplanować zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze z języka polskiego indywidualnie bądź w grupach nieprzekraczających 8 osób (zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno -pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).

  • Odpowiedź

    Działania indywidualizujące proces kształcenia określone w Regulaminie wyboru projektów można interpretować również jako określoną w Rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, formę pomocy psychologiczno - pedagogicznej tj. zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia.

    Należy jednak pamiętać, że zgodnie z paragrafem 12 ww. Rozporządzenia, zindywidua lizowana ścieżka musi spełniać określone zasady m.in może być organizowana wyłącznie dla uczniów, którzy posiadają opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej.

  • Odpowiedź

    W ramach naboru nr FESL.06.02-IZ.01-020/23nie przewidziano kryterium dodatkowego związanego z posiadaniem przez szkołę certyfikatów szkoły włączającej.

  • Odpowiedź

    W przypadku zakupu mebli, sprzętu i pojazdów, wydatki te będą finansowane ze środków EFS+, ale nie w ramach cross - financingu, jeżeli spełnią minimum jeden z określonych warunków:

    a) zakupy mebli, sprzętu i pojazdów zostaną zamortyzowane w całości w trakcie realizacji projektu, jak również zostaną spełnione warunki dla amortyzacji wskazane w podrozdziale 3.7 Wytycznych kwalifikowalności, który dotyczy amortyzacji i leasingu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

    lub

    b) beneficjent udowodni, że zakup będzie najbardziej opłacalną opcją, tj. uzasadni, że wybrał opcję, która wymaga mniejszych nakładów finansowych, tj. przedmiot jest tańszy, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu operacji (posiada podobne cechy, jak produkty droższe)

    lub

    c) zakupy te są konieczne dla osiągnięcia celów projektu. Warunek zostanie spełniony w przypadku zakupów koniecznych dla osiągnięcia celu projektu.

    W przedmiotowym naborze jedyną z możliwych form wsparcia jest kompleksowe dostosowanie i wyposażenie placówek edukacyjnych. Takie wsparcie będzie możliwe o ile wynika bezpośrednio ze zdiagnozowanych potrzeb i jest niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Ponadto, powinno być ściśle powiązane z zaplanowanych wsparciem dla uczniów w ramach projektu. Dlatego konieczne jest przedstawienie uzasadnienia dla każdego zakupu sprzętu czy mebli. W przypadku zakupu, np. specjalistycznego sprzętu mającego na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, warunek ten będzie spełniony.

  • Odpowiedź

    Tak, w ramach przedmiotowego naboru można zaplanować zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, organizowane dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego.

  • Odpowiedź

    W ramach kryterium preferowane będą projekty, w których wsparcie kierowane jest na obszary gmin, które osiągnęły wynik z egzaminu ósmoklasisty/maturalnego poniżej średniej z 2 lub 3 przedmiotów (tj. j. polski, matematyka, j. angielski) dla województwa śląskiego w latach 2019 - 2022. Dodatkowe punkty otrzymuje się w przy padku, gdy szkoła znajduje się na obszarze gminy, która osiągnęła wynik z egzaminu ósmoklasisty lub maturalnego poniżej średniej z 2 lub 3 przedmiotów (tj. j. polski, matematyka, j. angielski) dla województwa śląskiego w latach 2019 - 2022.

    Lista gmin została wskazana w załączniku nr 8 do regulaminu wyboru projektów.

  • Odpowiedź

    Gminy, które zostały wymienione w załączniku nr 8 do regulaminu wyboru projektów spełniają kryterium dodatkowe i otrzymają 10 dodatkowych punktów.

  • Odpowiedź

    Jeżeli gmina, która jest organem prowadzącym dla którejś z wyżej wymienionych szkół, znajduje się w załączniku nr 8 do regulaminu wyboru projektów to kryterium będzie spełnione.

  • Odpowiedź

    Tak, organ prowadzący może złożyć więcej niż 1 wniosek o dofinansowanie w ramach naboru.

  • Odpowiedź

    Przy wyborze partnera należy kierować się wewnętrznymi regulacjami dotyczącymi tej kwestii w zależności od reprezentowanej instytucji.
    W przypadku gdy Wnioskodawcą w projekcie jest jednostka samorządu terytorialnego, wybór Partnera powinien zostać dokonany zgodnie z art. 39 ust.2 - 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021 – 2027. Natomiast w przypadku podmiotów niepublicznych wybór Partnera do projektu zależy od wewnętrznych regulacji danej j ednostki. Co do zasady za wybór Partnera odpowiedzialny jest organ prowadzący daną szkołę.

    Należy również podkreślić, że istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe).

  • Odpowiedź

    W naborze w ramach działania 6.2 nie ma wymogu ( kryterium ), który obligowałby do planowania zajęć innych niż te, które były realizowane w placówce w ciągu ostatnich 12 miesięcy. (zobacz odpowiedź na pytanie nr 30). Natomiast przy planowaniu wsparcia dla uczniów należy wziąć pod uwagę zakres zadań realizowanych przez szkołę. Działania projektowe nie mogą zastępować obowiązków szkoły oraz nie mogą być jednocześnie finansowane z innych źródeł np. ze środków przyznanych szkole przez organ prowadzący.

    W przypadku dokształcania nauczycieli należy pamiętać, że wsparcie w zakresie podnoszenia umiejętności kadry oraz rodziców/opiekunów uczniów nie może powielać działań zaplanowanych do realizacji z poziomu krajowego. Podczas planowania działań w projekcie, można kształcić nauczycieli w zakresie kwalifikacji niezbędnych do przeprowadzenia zajęć dla uczniów i jednocześnie prowadzić takie zajęcia przez innego nauczyciela, który posiada już odpowiednie kwalifikacje.

  • Odpowiedź

    Ilość uczniów na zajęciach powinna być doprecyzowana we wniosku o dofinansowanie, a także zgodna z Rozporządzenie m Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1280 z późn. zm.).
    Wszelkie rotacje, nieuniknione i nieprzewidziane zmiany liczby dzieci należy zgłaszać na etapie realizacji projektu na bieżąco, a ostatecznie 30 dni przed zakończeniem realizacji projektu.

  • Odpowiedź

    W ramach przedmiotowego naboru możliwy jest zakup dodatkowych podręczników, które posłużą jako pomoc dydaktyczna do zajęć zaplanowanych w projekcie poza podstawą programową.

  • Odpowiedź

    Zgodnie z brzmieniem kryterium dostępu nr 3 projekt jest skierowany tylko do szkół podstawowych i liceów ogólnokształcących. Natomiast w przyszłym roku zostanie ogłoszony nabór w ramach edukacji pozaformalnej między innymi dla takich jednostek jak Młodzieżowy Dom Kultury.

  • Odpowiedź

    Nie ma żadnych przeciwskazań aby budżet projektu zaplanować w ten sposób. Należy jednak pamiętać, że na pozytywną ocenę budżetu i zaplanowanych działań w projekcie wpływa wiele aspektów m.in. ich racjonalność czy odpowiedź na zdiagnozowane potrzeby grupy docelowej.

  • Odpowiedź

    Jeżeli opis sytuacji problemowej będzie wskazywał na zapotrzebowanie przeprowadzenia większej ilości takich zajęć nie ma ku temu przeciwskazań. Należy jednak pamiętać o tym, żeby obowiązki edukacyjne szkoły nie były zastępowane działaniami w projekcie.

  • Odpowiedź

    W pierwszej kolejności należy przeanalizować czy występujące bariery w danej placówce nie są możliwe do zniwelowania. Można wybrać np. część budynku i ją dostosować w ramach „wydatków na dostępność”. Wydatki na dostępność nie stanowią wydatków z kategorii limitowanej, jednak mogą stanowić jednocześnie wydatki w ramach cross - financingu, którego limit wynosi 30% finanso wania unijnego. Należy przeanalizować sytuację i opisać ją we wniosku o dofinansowanie. Kwestia ta nie wyklucza szkoły z możliwości aplikowania o środki w ramach przedmiotowego naboru.

  • Odpowiedź

    Zajęcia z robotyki lub myślenia komputacyjnego są możliwe do realizacji, jeżeli ich potrzeba jest uzasadniona i wynika ze zdiagnozowanych potrzeb wskazanych we wniosku o dofinansowanie.

  • Odpowiedź

    Przeprowadzenie zajęć w bibliotece – biblioterapia jest możliwa w ramach przedmiotowego naboru jeżeli ich realizacja jest uzasadniona i wynika ze zdiagnozowanych potrzeb wskazanych we wniosku o dofinansowanie. Zakup pomocy dydaktycznych do przeprowadzenia takich zajęć jest wydatkiem kwalifikowalnym.

  • Odpowiedź

    W naborze 6.2 nie mamy takie go wymogu (kryterium), który obligowałby do planowania zajęć innych niż te, które były realizowane w placówce w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

  • Odpowiedź

    Należy podkreślić, że działania w ramach 2 typu projektu powinny dotyczyć przede wszystkim grup, które najbardziej potrzebują wsparcia, tj. koncentrują się na uczniach z niepełnosprawnościami lub niedostosowanych społecznie (potwierdzone odpowiednim orzec zeniem) i zapewnieniu im pełnego dostępu do edukacji ogólnodostępnej, z właściwym wsparciem w ogólnodostępnej szkole, w zakresie specjalnych potrzeb psychofizycznych.

    Doposażenie, które jest możliwe w ramach przedmiotowego naboru powinno być powiązane z za planowanymi w projekcie zajęciami. Modernizacja pomieszczenia na bibliotekę (centrum multimedialne) budzi wątpliwości co do zasadności wsparcia w naborze wspierającym przede wszystkim uczniów ze specjalnymi potrzebami. Centrum multimedialne mogłoby służyć w szkole wszystkim uczniom danej placówki, niekoniecznie biorącym udział w projekcie. Natomiast należy pamiętać, że wniosek jest oceniany całościowo, pod kątem zdiagnozowanych potrzeb i zaplanowanych działań w projekcie i jednoznaczna odpowiedź na przedmi otowe pytanie bez zgłębienia zapisów wniosku nie jest możliwa.

  • Odpowiedź

    Realizacja każdego rodzaju wsparcia powinna wynikać z diagnozy przeprowadzonej na wielu płaszczyznach. Dyrektor, aby ocenić potrzeby danej placówki, a co za tym idzie potrzeby uczniów powinien przeprowadzić analizę na wielu płaszczyznach, dlatego sama ocena dyrektora może okazać się niewystarczająca.

  • Odpowiedź

    Tak, w ramach przedmiotowego naboru wsparciem mogą zostać objęci uczniowie wszystkich klas szkoły podstawowej.

  • Odpowiedź

    Niestety w przypadku zmiany odpowiedzi na pytanie „Czy projekt będzie rozliczany kwotami ryczałtowymi?” w sekcji E. Zakres rzeczowo - finansowy z „Nie” na „Tak” lub z „Tak” na „Nie” wcześniej wprowadzone dane w podsekcji „E.3.1. Wydatki rzeczywiście poniesione” oraz „E.3.2. Wydatki w ramach kwot ryczałtowych” zostaną usunięte.

    W ramach systemu LSI2021 w sekcji E. Zakres rzeczowo - finansowy na stałe prezentuje się komunikat ostrzegawczy w przedmiotowym zakresie: „Pamiętaj, że zmiana w pytaniu Czy projekt będzie rozliczany kwotami ryczałtowymi? w sekcji powyżej lub Czy rozliczane stawkami jednostkowymi?

  • Odpowiedź

    Tak, koszty pośrednie zawsze są rozliczane stawkami ryczałtowymi.

  • Odpowiedź

    Wsparcie w ramach przedmiotowego naboru jest skierowane do uczniów szkół i placówek prowadzących kształcenie ogólne, z wyłączeniem szkół specjalnych i prowadzących kształcenie zawodowe. Jeżeli klasa należy do szkoły ogólnodostępnej może zostać objęt a wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

  • Odpowiedź

    Jeżeli klasa integracyjna znajduje się w szkole ogólnodostępnej może zostać objęta wsparciem w ramach przedmiotowego naboru.

  • Odpowiedź

    Jest to kwestia techniczna. Diagnoza powinna być przeprowadzona dla każdej placówki z osobna, może natomiast zawierać się w jednym dokumencie i tak zos tać opisana we wniosku o dofinansowanie.

  • Odpowiedź

    ION nie ma formalnych wymagań dla Wnioskodawców pod kątem formułowania różnych kwestii we wniosku o dofinansowanie bądź podziału na poszczególne zadania. Natomiast na pewno ważna przy tworzeniu wniosku jest jego czytelność i przejrzystość, która będzie ułatwiać proces oceny i późniejszej realizacji projektu. Z pewnością na czytelność wniosku, w którym występuje kilka szkół, będzie wpływać logiczny podział na zadania przypisane poszczególnym szkołom.

  • Odpowiedź

    Jeżeli w danej szkole są uczniowie, u których zdiagnozowano deficyty sprawności językowych, jak najbardziej zasadne będzie sfinansowanie dla nich zajęć logopedycznych w ramach projektu. Należy pamiętać, że zakres wsparcia musi wykraczać poza to, co jest realizowane w szkole w ramach podstawy programowej.

  • Odpowiedź

    Tak, ponowne ogłoszenia naboru są planowane w obecnej perspektywie.