Pytania po szkoleniu 25.03.2025 r. - Rozliczanie projektów z FST/EFRR w ramach FE SL 2021-2027 Odnośnik

  • Odpowiedź

    Realizacja włączających elementów infrastrukturalnych jest w naborze 186/24 obowiązkowa i podlega ocenie zarówno formalnej, jak i merytorycznej. Typem projektu obwiązującym w ww. naborze jest: „Przebudowa, budowa, remont sal do praktycznej nauki zawodu wraz z zapewnieniem wyposażenia oraz dostosowaniem infrastruktury do kształcenia włączającego uczniów”. Zatem aby być zgodnym z kryterium formalnym Kwalifikowalności przedmiotowej projektu oraz aby otrzymać punkt w ramach kryterium merytorycznego Edukacji włączającej należy realizować tego typu zadanie w ramach swojego projektu, a nie tylko potwierdzić posiadanie zrealizowanych wcześniej elementów włączających.  
    W przypadku posiadania kompleksowej infrastruktury włączającej w ramach placówek będących przedmiotu projektu, Wnioskodawca zostanie poproszony o potwierdzenie braku potrzeb w przedmiotowym zakresie, poprzez załączenie do wniosku analizy luk i potrzeb, o której mowa w definicji kryterium merytorycznego Edukacja włączająca.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami Przewodnika dla beneficjentów FE SL 2021-2027 w ramach działania kwalifikowalne są bezpośrednie wydatki spełniające wymogi wskazane w części Wydatki i ich kwalifikowalność – zasady ogólne, które bezpośrednio wynikają z celu szczegółowego działania. Dodatkowo w rozdziale dedykowanym działaniu 10.14 znajdują się specyficzne kategorie kosztów, które pojawić się mogą ramach projektów poświęconych edukacji zawodowej.  Wśród nich wskazane są m.in. wartości niematerialne i prawne o ile stanowią element powiązany z:
    • wyposażeniem ogólnodydaktycznym wykorzystywanym w salach do praktycznej nauki zawodu będącego przedmiotem projektu;
    • wyposażeniem do praktycznej nauki zawodu zgodnym z podstawą programową kształcenia w zawodach będących przedmiotem projektu.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź

    Instytucja Ogłaszająca Nabór na czas udzielenia odpowiedzi nie przewiduje i nie proceduje zmiany terminu naboru wniosków. W przypadku zmiany decyzji informacje o nowym terminie zostaną opublikowane na naszej stronie internetowej.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź

    Elementy wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu oraz rozwiązania na rzecz GOZ są osobnym kosztem, który należy wydzielić w tabelach Zakresu rzeczowo-finansowego projektu. Winien on stanowić mniej niż 50% całkowitych kosztów kwalifikowanych powiązanych z przedmiotem projektu, odpowiadających celowi działania.

    ​​​​​​Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

     

  • Odpowiedź​​​​
    W cytowanym kryterium słowo „występujących” oznacza tyle samo co „będących przedmiotem projektu”. W zakresie kryterium „Przygotowanie infrastruktury i wyposażenia kształcenia zawodowego pod kątem zgodności zawodów występujących w projekcie z inteligentnymi specjalizacjami, regionalnymi specjalizacjami, bądź z potrzebami rynku pracy” ocenie merytorycznej podlegają zawody/ specjalizacje będące rzeczywistym elementem projektu, a nie te wskazane przez Wnioskodawcę jako dodatkowe (nieobjęte projektem), w ramach kryterium „Interdyscyplinarne wykorzystanie laboratoriów, sal do praktycznej nauki zawodów”.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź

    Zgodnie z zapisami Przewodnika dla Beneficjentów FE SL 2021-2027 w przypadku jeśli infrastruktura będąca przedmiotem projektu wykorzystywana jest/będzie jednocześnie do celów gospodarczych i niegospodarczych można uznać, po spełnieniu określonych warunków, iż finansowanie jej nie będzie objęte pomocą publiczną/pomocą de minimis.
    Szczegóły w tym zakresie wskazane są w Zawiadomieniu Komisji pkt 207.
    Jednym z warunków uznania działalności gospodarczej jako pomocniczej względem działalności niegospodarczej jest ograniczenie jej wydajności w skali roku do 20 % całkowitej rocznej wydajności infrastruktury. Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej, wskaźnik niezbędny do ustalenia proporcji wykorzystania danej infrastruktury do celów gospodarczych i niegospodarczych, powinien być dopasowany do specyfiki danej infrastruktury. Istotne jest, aby wskaźnik ten umożliwiał monitorowanie proporcji, był mierzalny (pozwalał na ustalenie konkretnych wyliczeń) oraz weryfikowalny (oparty na odpowiednich dokumentach, możliwych do sprawdzenia). Wybrany wskaźnik stosowany jest w całym okresie ekonomicznego życia aktywów i nie ulega zmianie.
    Możliwe jest wykorzystanie, jako wskaźników wydajności infrastruktury, np. liczby użytkowników, czasu, w jakim dana infrastruktura jest wykorzystywana do obu celów, powierzchni, roboczogodziny osób pracujących przy obsłudze systemu/infrastruktury, wartości nakładów absorbowanych przez infrastrukturę, itp. Jako wskaźnik służący wyliczeniu wykorzystania infrastruktury na cele gospodarcze nie możesz stosować przychodu jaki osiągasz z działalności gospodarczej w stosunku do niegospodarczej.
    Ponadto, w przypadku infrastruktury podwójnego wykorzystania istotne jest, aby wyeliminować ryzyko subsydiowania skrośnego (patrz punkt 206 Zawiadomienia Komisji). W tym celu stosować należy wyraźną odrębności rachunkową oraz przypisywanie kosztów i przychodów w odpowiedni sposób. Jeżeli projektowana inwestycja obejmuje kilka budynków to odrębnie zbadaj każdy budynek i sprawdź czy próg 20% jest spełniony względem danego budynku, a nie wszystkich budynków łącznie (patrz wyrok NSA w temacie działalności pomocniczej II GSK 3883/17).
    Pamiętać należy, że jest Wnioskodawca zobowiązany do zachowania warunków uznania działalności gospodarczej jako pomocniczej w kontekście jej wydajności nie przekraczającej 20% wydajności infrastruktury przez cały okres amortyzacji wspartej infrastruktury. W celu monitorowania infrastruktury podwójnego wykorzystania rekomenduje się stosować mechanizm monitorowania i wycofania wynikający z art. 26 Rozporządzenia Komisji nr 651/2014), pod warunkiem, iż będzie on odpowiedni do analizowanej sytuacji.
    W sytuacji przekroczenia tego wskaźnika wymagana będzie legalizacja pomocy publicznej i zwrot dofinansowania w części „rocznej alokacji” przypadającej na całą działalność gospodarczą z uwzględnieniem kwoty legalizacji. Jeśli legalizacja nie jest możliwa, zwrotowi podlega część „rocznej alokacji” przypadająca na całą działalność gospodarczą. Nie jest dopuszczalne stosowanie wyliczeń jedynie w części przekraczającej próg 20% działalności pomocniczej. Brak monitorowania działalności gospodarczej stwarza pole do udzielania niedozwolonej pomocy.
    Właściwe przeliczenia i uzasadnianie analizy swojej sytuacji w projekcie należy umieścić w załączniku nr 4c. do wniosku ( Analizie zgodności projektu z zasadami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis, pkt. I  Test występowania pomocy publicznej). 

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL

  • Odpowiedź

    Model Dostępnej Szkoły (MDS) obowiązuje w zakresie obszaru dostępności wejścia do budynku będącego przedmiotem projektu, poprzez komunikację poziomą i pionową do przedmiotu projektu ( sal do nauki, warsztatów, gabinetu psychologa, toalet itd.), a także dróg bezpieczeństwa przeciwpożarowego i ewakuacji. Jeśli jednak Wnioskodawca identyfikuje potrzebę zagospodarowania terenu bezpośrednio powiązanego z zasadą dostępności i włączenia dla osób o ograniczonej mobilności, od wejścia na teren szkoły, taki koszt można uznać za kwalifikowany, a tego typu prace należy oprzeć o właściwe zasady wskazane w Modelu. Przypominamy też, że jeśli jakaś część zakresu projektu nie jest opisana w MDS, Wnioskodawca jest zobowiązany do zastosowania Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, a w szczególności Załącznika nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027.

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego UMWSL