Pytania dotyczące naborów FESL.09.01-IZ.01-191/25, FESL.09.01-IZ.01-202/25, FESL.09.01-IZ.01-222/25 9.1 Zwiększenie roli kultury i turystyki w rozwoju subregionalnym - ZIT Link

  • Odpowiedź

    W ramach działania 09.01, w świetle Regulaminu wyboru projektu, dopuszcza się realizacje projektu na podstawie decyzji ZRID. Ponadto zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów, budowa ciągu pieszo-rowerowego może być kosztem kwalifikowanym. 

    Należy jednak pamiętać, że interwencje dotyczące  elementów infrastruktury drogowej (w tym parkingów) zostały objęte limitem.
    Zgodnie z zapisami SZOP inwestycje w elementy infrastruktury drogowej (w tym parkingi) nie będą wspierane, chyba że stanowią integralną część większego projektu, nie są dominującą częścią projektu, a ich koszt nie przekracza 15% kosztów kwalifikowanych projektu. Projekty te nie mogą wiązać się z budową nowych dróg czy parkingów lub – w przypadku istniejących – zwiększaniem ich przepustowości, ani też w żaden inny sposób przyczyniać się do zwiększenia natężenia ruchu samochodowego. 

    W przypadkach realizacji inwestycji w dotyczącej ścieżki rowerowej (droga dla rowerów) rozumianej jako droga lub część drogi niebędącą jezdnią, określona w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, gdzie droga dla rowerów jest oddzielona od jezdni konstrukcyjnie (np. krawężnikiem) lub za pomocą urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. barierami) nie będą one podlegały ww. limitowi dot. infrastruktury drogowej. 

    Natomiast w sytuacji realizacji inwestycji w szlaki rowerowe poprowadzone w śladzie istniejącej drogi (część jezdni przeznaczoną do ruchu rowerów w jednym kierunku, oznaczona odpowiednimi znakami drogowymi),  określona w art. 2 pkt 5a ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz w sytuacji kolizji drogi dla rowerów z jezdnią czyli drogą przeznaczoną do ruchu pojazdów (w tym skrzyżowania, dojazd do miejsc parkingowych, zjazdów na nieruchomości, itp.), takie inwestycje należy objąć limitem.

    Wnioskodawca odpowiada za prawidłowość prowadzenia procesu inwestycyjnego w oparciu o wydane decyzje administracyjne.  
    Należy mieć na uwadze, konieczność przestrzegania obowiązywania wszelkich wymagań formalno-prawnych, związanych z realizacją tego typu inwestycjami, w tym również decyzji wydanej na podstawie decyzji ZRID (np. kwestie środowiskowe). 

    Opracowane przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego