Pytania dotyczące naboru nr FESL.03.02-IZ.01-218/25 dla działania FESL.03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT Link
-
Odpowiedź:
Z przedstawionego zakresu projektu wynika, że planowane przedsięwzięcie będzie obejmować dwa typy działań:
1. Budowę, przebudowę oraz rozbudowę infrastruktury związanej ze zrównoważoną mobilnością miejską (w tym centra przesiadkowe wraz z infrastrukturą towarzyszącą).
2. Inteligentne systemy transportowe (ITS) wspierające rozwój zrównoważonego transportu miejskiego.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów dla naboru FESL.03.02-IZ.01-218/25 oraz Przewodnika dla Beneficjentów 2021–2027 dotyczących kwalifikowalności zakresu prac w ramach działania 03.02 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, informuję co następuje:
Ad. 1
Urządzenie przystanku oraz parkingu typu Park & Ride poprzez przebudowę istniejącego parkingu– zakres kwalifikowalny, o ile infrastruktura będzie służyć obsłudze komunikacji zbiorowej oraz parkingowi P&R. W przypadku parkingu konieczne jest wdrożenie mechanizmu, który zapewni, że korzystać z niego będą wyłącznie osoby korzystające z publicznego transportu zbiorowego.
Ad. 2
Budowa zjazdu z przystanku oraz parkingu P&R na drogę publiczną – zakres kwalifikowalny, pod warunkiem że będzie służył wyłącznie obsłudze publicznego transportowi zbiorowego. Jeżeli zjazd będzie wykorzystywany również przez ogólny ruch samochodowy, zostanie uznany za wydatek niekwalifikowalny.
Ad. 3
Przebudowa skrzyżowania drogi powiatowej z drogą gminną – zakres niekwalifikowalny. Możliwe jest zakwalifikowanie skrzyżowania, jeśli będzie ono służyć wyłącznie obsłudze centrum przesiadkowego, komunikacji zbiorowej oraz dojazdowi do parkingu P&R, pod warunkiem że nie będzie wykorzystywane do innych celów (np. dojazdu do osiedla mieszkaniowego). Możliwa przebudowa również wynika z wdrożenia systemu ITS służącemu komunikacji zbiorowej.
Ad. 4
Budowa inteligentnej sygnalizacji świetlnej obsługującej skrzyżowanie – zakres kwalifikowalny w zakresie prac budowlanych, instalacyjnych i adaptacyjnych niezbędnych do budowy, przebudowy i rozbudowy systemu ITS oraz SDiP wspierających zrównoważony transport miejski. Jeżeli sygnalizacja będzie służyć wyłącznie usprawnieniu ruchu samochodów osobowych, zostanie uznana za wydatek niekwalifikowalny.
Uwaga:
W ramach działania za wydatki niekwalifikowalne uznaje się wszelką budowę lub przebudowę infrastruktury drogowej, która nie służy bezpośrednio komunikacji zbiorowej.Ponadto informuję, że zgodnie z warunkami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FESL.03.02-IZ.01-218/25, niezbędnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie są Program Funkcjonalno-Użytkowy/Dokumentacja techniczna (wyciąg z dokumentów).
Zadanie może być realizowane również na podstawie decyzji ZRID, o ile pozwalają na to przepisy prawa.
Należy pamiętać o konieczności posiadania prawa do dysponowania nieruchomością – musi ono być zapewnione najpóźniej do dnia podpisania umowy o dofinansowanie, a w przypadku dróg rowerowych – do dnia złożenia pierwszego wniosku o płatność.Opracowano przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
-
Odpowiedź
Zgodnie z Przewodnikiem dla Beneficjentów Funduszy Europejskich dla Śląskiego 2021–2027, w ramach działania 3.2 Zrównoważona multimodalna mobilność miejska – ZIT, kwalifikowalne są wydatki bezpośrednio związane z realizacją celu szczegółowego, tj. wspieraniem zrównoważonej, multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej. Wydatki te powinny wpisywać się m.in. w następujące kategorie:
- budowa, przebudowa i rozbudowa centrów przesiadkowych (w tym poczekalnie, przystanki, drobna infrastruktura towarzysząca, np. ławki, wiaty, zadaszenia, oświetlenie),
- niezbędne ciągi pieszo-rowerowe,
- drogi rowerowe,
- przejścia dla pieszych i rowerów,
- parkingi typu bike&ride oraz park&ride,
- miejsca obsługi podróżnych.
- zakup wyposażenia (w zakresie obsługi podróżnych, np. krzesła, ławeczki, stoliki, szafki, itp.)
Uprzejmie informuję, że przedstawiony zakres projektu, obejmujący zakup środków trwałych oraz budowę budynku gospodarczego przeznaczonego do utrzymania istniejącej infrastruktury centrum przesiadkowego — traktowanego jako rozbudowa już funkcjonującego obiektu, nie kwalifikuje się do objęcia wsparciem finansowym w ramach przedmiotowego działania.
Opracowano przez pracowników Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego