Pytania dotyczące naboru nr 127/24 i 128/24 z działania FESL.10.06 Rozwój energetyki rozproszonej opartej o odnawialne źródła energii. ZIT subregionu Południowego i Zachodniego Link
-
Odpowiedź
Nabór dla przedmiotowego działania (10.06_ZIT) jest realizowany w oparciu o instrument terytorialny ZIT, a co za tym idzie, przedmiotowy projekt musiałby wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021-2027 (z perspektywą do roku 2030) i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (warunek zamieszczony w Regulaminie wyboru projektów, rozdz. 1.5, pkt 1). Teoretycznie jest możliwe aby projekt zlokalizowany poza danym Subregionem znalazł się na liście projektów ZIT praktyka natomiast wskazuje, że na listach projektów ZIT danego Subregionu są projekty zlokalizowane na terenie tego Subregionu. Do wyjaśnienia tej kwestii odpowiednim jest właściwy Subregion, na którego liście miałby być zamieszczony dany projekt. -
Odpowiedź
Ocena w ramach kryterium formalnego: Kwalifikowalność przedmiotowa projektu aspektu: czy projekt wynika ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych oraz czy jest projektem zintegrowanym lub strategii rozwoju ponadlokalnego pełniącej funkcję strategii ZIT? (dotyczy projektów realizowanych w naborach, organizowanych w oparciu o instrument terytorialny ZIT) odbywa się na podstawie analizy zgodności informacji zamieszczonych we wniosku o dofinansowanie (i w załącznikach) z informacjami umieszczonymi na Liście projektów realizujących cele Strategii.
W trakcie oceny złożonego wniosku analizuje się zgodność danego projektu z projektem wskazanym w strategii. Aktualizacja strategii, w tym ocena czy taka aktualizacja jest możliwa, pozostaje w gestii właściciela strategii (subregionu).
Natomiast w odniesieniu do wskazanego projektu zmiana polegająca na tym, że z jednego projektu zostaje usunięty zakres natomiast w innym projekcie zakłada się dołożenie nieprzewidzianej wcześniej instalacji OZE, może spowodować m.in., że:
- projekt planowany do złożenia w naborze dla dz. 10.6 będzie częściowo rozbieżny z założeniami projektu na liście, gdyż pompa ciepła będzie nową instalacją OZE, a projekt z działania 10.6 zakłada jedynie budową magazynów energii, jako uzupełnienie do istniejących instalacji OZE. W przypadku, gdy Gmina , oprócz magazynów energii dla obiektu sportowego, chce dodatkowo wykazać w tym projekcie montaż pompy ciepła to sugeruje się, aby dokonać aktualizacji listy ZIT w tym zakresie, jak i w wartości dofinasowania w EUR (nie więcej niż) dla danego projektu, gdyż wydaje się, że np. w przypadku subregionu południowego deklarowane wartości dofinansowania wykazane na liście nie są szacunkowe (przybliżone) lecz stałe.
- okrojony zakres projektu w innym naborze będzie wymagać odpowiedniego uzasadnienia we wniosku o dofinansowanie w polu B.7, możliwe jest dołączenie do wniosku opinii właściwego subregionu, zawierającej analizę zgodności zmienionego projektu ze Strategią i celem strategicznym (niemniej opinia ta nie ma charakteru przesądzającego). Kwestia ta będzie podlegała ocenie formalnej. Koniecznym jest również zaznaczenie iż negatywnie będą oceniane takie zmiany w projektach, które skutkują brakiem osiągnięcia zintegrowania inwestycji a co za tym idzie, prowadzą do braku możliwości uznania danego projektu za możliwy do złożenia w naborach dedykowanych instrumentowi terytorialnemu ZIT. -
Odpowiedź
W przypadku wskazanej jednostki znajdującej się na terenie miasta Bielsko – Biała, istniałaby możliwość aplikowania o środki, z uwagi na fakt, iż Miasto Bielsko – Biała znajduje się w jednym z siedmiu podregionów wskazanych w zapisach Regulaminu wyborów projektu, a mianowicie w podregionie Bielskim (a zatem ten aspektem związany z lokalizacją inwestycji byłby spełniony). Należy jednak mieć na uwadze, iż ogłoszone nabory z działania 10.6, są realizowane w oparciu o instrumenty terytorialne ZIT, a co za tym idzie przedmiotowy projekt musi wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (tj. subregionu właściwego względem zlokalizowania projektu, w przypadku Subregionu Południowego aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Zintegrowanego Rozwoju Terytorialnego Aglomeracji Beskidzkiej na lata 2021- 2027). Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru. -
Odpowiedź
Każda z wymienionych jednostek będzie posiadała odrębny limit pomocy de minimis – 300 tys. euro liczony przez minione trzy lata, który dotyczy jednego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis. Informuję jednocześnie, że pomoc de minimis powinna być przyporządkowana do każdego beneficjenta pomocy de minimis odrębnie, zatem formularz de minimis oraz oświadczenie dot. udzielonej pomocy de minimis powinny odnosić się do każdego z beneficjentów pomocy de minimis odrębnie. W przypadku, gdy pomoc minimis będzie dotyczyć innych obiektów bezpośrednio zarządzających przez JST to beneficjentem pomocy de minimis będzie tu nie Gmina/Miasto tylko Urząd Gminy/Miasta. -
Odpowiedź
Zgodnie z Przewodnikiem dla beneficjentów FE SL 2021-2027 (wersja 6) w sytuacji, gdy inwestycja w kosztach bezpośrednich objęta będzie zasadami pomocy publicznej/pomocy de minimis, to koszty pośrednie należy objąć pomocą de minimis do dostępnego limitu. Należy zastosować stawkę ryczałtową zgodnie ze wskazaniem w regulaminie wyboru projektów, tj. 7%. W sytuacji braku dostępności limitu de minimis na objęcie maksymalnej wielkości dofinansowania do pośrednich kosztów kwalifikowanych należy obniżyć kwotę dofinansowania objętą pomocą de minimis, do dostępnego limitu (obniżyć poziom dofinansowania do kosztów pośrednich pozostawiając stawkę ryczałtową na poziomie jw.). Istotną kwestią jest to, że pomoc de minimis na dofinansowanie kosztów pośrednich będzie sprawozdawana na Urząd Gminy/Miasta, a nie na jej jednostki. System LSI umożliwia wskazanie beneficjenta pomocy de minimis w kosztach pośrednich, innego niż Wnioskodawca. Należy zatem kwotę dofinansowania do kosztów pośrednich objętych pomocą de minimis przypisać do Urzędu Gminy/Miasta. W przypadku, gdy Urząd Gminy/Miasta nie dysponuje już limitem pomocy de minimis, wówczas koszty pośrednie nie będą podlegały dofinansowaniu (wartość 0), natomiast będą one ponoszone ze środków własnych Wnioskodawcy, które powinny być zabezpieczone w budżecie. -
W ramach Naboru nr FESL.10.06-IZ.01-128/24 o dofinansowanie mogą ubiegać się jedynie projekty wpisane na listę zintegrowanych inwestycji terytorialnych ZIT Subregionu Zachodniego i wynikające tym samym ze Strategii Terytorialnej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027.
Jednocześnie, w odniesieniu do planowanego projektu tj. montażu paneli PV wraz z pompą ciepła dla niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, który posiada kontrakt z NFZ - istnieje możliwość, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FESL.10.06-IZ.01-128/24 (https://funduszeue.slaskie.pl/lsi/nabor/168), aby wskazany podmiot ubiegał się o dofinansowanie: „(…) pkt. 1.3 Kto może ubiegać się o dofinansowanie:
1. Instytucje ochrony zdrowia. Niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.
Wymagany jest kontrakt z NFZ dla świadczeń w budynku, w kótrym realizowany jest projket.
(…)”
W zakresie uzyskania informacji o możliwości umieszczenia Państwa projektu na liście Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) Subregionu Zachodniego proszę o kontakt z Biurem Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego:
Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku
ul. Rudzka 13 C, 44-200 Rybnik
tel. 32 421 21 49, 32 422 24 46
e-mail: biuro@subregion.pl
https://subregion.pl/ -
Odpowiedź
W Regulaminie wyboru projektów dla naboru nr FESL.10.06-IZ.01-128/24, przeznaczonego dla ZIT Subregionu Zachodniego w ramach działania 10.06 wskazano w rozdziale 1.5.
„Warunki wsparcia:Aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Terytorialnej Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej.”
Oznacza to, że projekt złożony do dofinansowania w ramach tego naboru musi być wpisany na listę projektów ZIT Subregionu Zachodniego.
Jednocześnie, jeśli planowany projekt będzie wpisany na listę ZIT Subregionu Zachodniego to zgodnie z zapisami Regulaminu naboru projektów, rozdział 1.3 - Kto może ubiegać się o dofinansowanie - typy wnioskodawcy, wydaje się, że wpisuje się on, jako zespół szkół podlegających pod administrację rządową, w następujący Typ Beneficjenta: -
Odpowiedź
Odp. 1 Załączniki do ww. naboru znajdują się pod linkiem.
Odp. 2 W ramach ww. naboru możliwa jest realizacja projektu polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej, dla której wyprodukowana energia elektryczna będzie odbierana przez operatora energetycznego, jednak taki projekt będzie objęty pomocą publiczną lub/i pomocą de minimis.
Dodatkowo proszę mieć na względzie, że nabór FESL.10.06-IZ.01-128/24 jest realizowany w oparciu o instrument terytorialny ZIT dla Subregionu Zachodniego, a co za tym idzie przedmiotowy projekt musi wynikać ze strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Subregionu Zachodniego. Oznacza to, że aplikować o wsparcie mogą wnioskodawcy, których projekty wynikają ze Strategii Rozwoju Subregionu na lata 2021-2027 i są wskazane na liście projektów ZIT, zgodnie z art. 34 ust.15 pkt. 3 ustawy wdrożeniowej (tj. subregionu właściwego względem zlokalizowania projektu). Dla naboru obowiązuje lista projektów ZIT aktualna na moment zakończenia naboru.