Kwalifikowalność wydatków w FE SL 2021-2027 – szkolenie 29 września 2023 r. Link

  • Tak wytyczne nie regulują już tej kwestii w porównaniu do poprzedniej perspektywy finansowej. Zatem stosują Państwo wewnętrzny regulamin, który musi być zgodny z prawem krajowym i wspólnotowym.

    Uwaga natury ogólnej dla Wnioskodawców: brak narzuconych obowiązków w wytycznych poniżej 50 000 netto nie pozwala na zawyżone wydatki, na wszelki wypadek warto pamiętać, że wspomniane wytyczne w Podrozdziale 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności stanowią:
    1) Wydatek jest kwalifikowalny, jeżeli:
    (..)
    f) został dokonany w sposób przejrzysty,racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów.
    Zatem, jest to potencjalna przestrzeń do zakwestionowania zawyżonych wydatków jako wydatków niekwalifikowalnych, bo niespełniających tych przesłanek.
    Opracowane przez pana Mateusza Górę

  • Za każdym razem na samym początku warto sprawdzić w Regulaminie wyboru projektów dla danego konkursu (czy w załączniku do niego) kwalifikowalność zakupu używanych środków trwałych. Czy Instytucja w ogóle dopuszcza zakup używanych środków trwałych, gdyż np. tak jak było w konkursie Mikroinwestycje w MŚP w ramach działania FESL10.03. Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, kwalifikowalne były tylko nowe środki trwałe. Za każdym razem na samym początku warto sprawdzić w Regulaminie wyboru projektów dla danego konkursu (czy w załączniku do niego) kwalifikowalność zakupu używanych środków trwałych. Czy Instytucja w ogóle dopuszcza zakup używanych środków trwałych, gdyż np. tak jak było w konkursie Mikroinwestycje w MŚP w ramach działania FESL10.03. Wsparcie MŚP na rzecz transformacji, kwalifikowalne były tylko nowe środki trwałe.

    Zgodnie z wytycznymi rozliczenie zakupu używanego środka trwałego, który był uprzednio współfinansowany z udziałem środków UE jest traktowane jako podwójne finansowanie. Aktualnie nie ma już (jak to było w poprzedniej perspektywie unijnej w Polsce) cenzury 7 lat wstecz (w przypadku nieruchomości 10 lat), zatem należy traktować zapisy wytycznych jako zakaz bezterminowy. Same wytyczne też nie wskazują sposobu weryfikacji tej kwestii. Zatem warto jeżeli konkretny Regulamin wyboru projektów tego nie wyjaśnia, dopytać Instytucję Organizującą Nabór o tą ważną dla Państwa kwestię. Jeżeli nie ma w tym zakresie informacji, może ta kwestia wynikać z „praktyki” zespołów kontrolujących, warto ją dla Państwa bezpieczeństwa poznać (czy np. oświadczenie sprzedającego wystarczy).

  • Co do zasady, jeżeli Instytucja Organizująca Nabór tego w Regulaminie wyboru projektów tego nie zawęzi to tak. Należy też pamiętać o brzmieniu wytycznych, że niekwalifikowalne są (..) transakcje, bez względu na liczbę wynikających z nich płatności, dokonane w gotówce, których wartość przekracza kwotę, o której mowa w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162, z późn. zm.), zatem warto sprawdzać co jakiś czas aktualność kwoty 15 000 zł w ustawie.Opracowane przez pana Mateusza Górę

  • a. Czy 70 000 wpisujemy we wniosku o dofinansowanie, bo tak wynika z zapisów regulaminu naboru (7% od kosztów kwalifikowanych) a po prostu dostaniemy tyle ile kosztów udowodnimy w trakcie realizacji, czy do wniosku wpisujemy kwotę kosztów, które wyliczymy na etapie składania wniosku, (pamiętając, że nie może być to więcej niż 70 000 zł)?

    Odpowiedź. Kwestie kosztów pośrednich najdokładniej opisująZasady stosowania uproszczonych metod rozliczania wydatków stosowanych w programie Fundusze Europejskie dla Śląskiego na lata 2021-2027 oraz Regulamin wyboru projektów dla przedmiotowego konkursu.

    Procent stawki ryczałtowej pozostaje niezmienny przez cały okres realizacji projektu, od momentu wyboru projektu do dofinansowania, czyli dostaną Państwo 7% wydatków kwalifikowalnych bezpośrednich Jeżeli ich wartość się zmieni, to również 7% zostanie naliczone od nowej kwoty.

    Wysokość kwalifikowalnych kosztów pośrednich, rozliczanych w ramach stawki ryczałtowej we wniosku o dofinansowanie, określa się wg następującego wzoru:
    A = 7% stawka x C gdzie:
    A – kwalifikowalne koszty pośrednie rozliczane w ramach stawki ryczałtowej % stawka –wysokość stawki ryczałtowej wyrażona w procentach, określona w naborze
    C – kwalifikowalne koszty bezpośrednie, stanowiące podstawę wyliczenia stawki ryczałtowej

    Czyli w Państwa przypadku 1 000 000 to kwalifikowalne koszty bezpośrednie we wniosku o dofinansowanie podczas aplikowania. Jak na koniec realizacji projektu wartość kwalifikowalnych koszty bezpośrednich będzie nadal wynosił 1 000 000 zł to 7% nadal będzie stanowiło 70 000 zł, jeżeli mniej to kwota należnych kosztów pośrednich również zmieni się.


    b. Czy dostaniemy z automatu 70 000 zł, czy dostaniemy tylko tyle, ile uda nam się wykazać?

    Odpowiedź.

    Mówimy o ryczałcie (a nie rozliczaniu na faktycznie poniesionych wydatkach), czyli dostaną Państwu naliczone 7% kwalifikowalnych koszty bezpośrednich.

    c. Jak te koszty faktycznie wyliczyć uwzględniając powyższe informacje o projekcie oraz jak należy udokumentować? – np. czas pracy takich etatowych pracowników – czy trzeba zawierać dodatkowe umowy z tymi pracownikami, czy naliczać koszty proporcjonalnie do przepracowanego na projekcie czasu (tabelki z deklaracją rbh pracowników? np. pracownik zarabia 10 000 zł i 10% czasu poświęcił na projekt, to jako koszt pośredni za jeden miesiąc wpisujemy 1000 zł), liczbę papieru zużytego na potrzeby projektu itd.? Jak wyliczyć koszty zużytego prądu, wody itp.?

    Odpowiedź.

    W przypadku kosztów pośrednich weryfikacja polega na sprawdzeniu, czy beneficjent prawidłowo zastosował określoną wysokość stawki ryczałtowej oraz czy prawidłowo wykazał kwotę wydatków będących podstawą wyliczenia stawek ryczałtowych. Zatem na swoją potrzebę Państwo dokumentują i rozksięgują koszty pośrednie zgodnie z ich katalogiem.

    d. Czy dla takiego projektu jest to do wyliczenia i udowodnienia, czy należy zaniechać występowania z tymi kosztami we wniosku, aby nie mieć problemów z rozliczeniem?

    Odpowiedź.

    Ponieważ w przypadku rozliczania kosztów pośrednich w projekcie w oparciu o stawkę ryczałtową, kontroli podlegać będzie jedynie sprawdzenie, czy udział kosztów pośrednich w całości wydatków zadeklarowanych w danym projekcie nie przekracza dopuszczalnych limitów. Zatem ryczałt na koszty pośrednie wydaje się dobrym rozwiązaniem dla beneficjentów.

    Opracowane przez pana Mateusza Górę